خطرات جراحی فک

جراحی فک یا ارتوگناتیک برای درمان ناهنجاری های فک و اصلاح حالت آن انجام می شود. طبیعی است که هر عمل جراحی عوارض و خطراتی داشته باشد اما با دانستن آن ها می توان خطرات و عوارض را به حداقل کاهش داد.

یکی از عوامل مهمی که در جراحی فک نقش به سزایی دارد تجربه و مهارت پزشک جراح است پس در انتخاب آن سعی کنید نهایت دقت را داشته باشید . می خواهیم کمی بیشتر با عوارض جراحی فک آشنا شویم تا در صورت مواجه با آن کمترین آسیب را ببینیم .

خطرات جراحی فک

عوارض و خطرارت عمل جراحی فک :

قبل از هرچیزی لازم به ذکر است که با همه این موارد، افراد کمی با آن ها مواجه می شود و جای نگرانی نیست.

عوارض ناشی از بیهوشی:

ممکن است فرد با مشکلاتی چون اختلال در بلع ،احساس خشکی و درد در ناحیه گلو، درد و کوفتگی بدن، تهوع و استفراغ رو به رو شود. البته این عوارض در 1 الی 2 روز بعد ازُعمل از بین می رود و عوارض طبیعی آن است . در برخی شرایط نادر هم ممکن است بیمار دچار برونشیت، سکته مغزی، مرگ و ذات الریه شود. افراد مسن بیشتر در خطر این حملات قرار می گیرند.

بروز عفونت :

عفونت در بیماران دیابتی بسیار شایع تر است . بعد از عمل جراحی فک ، برای بیماران آنتی بیوتیک های مخصوص تجویز می شود و در صورت استفاده به موقع و درست از آن احتمال مبتلا شدن به عفونت، مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.معمولا عفونت ناشی از این عمل بیشتر در قسمت های قرار گیری پیچ و پلاک ها ایجاد می شود . عفونت معمولا با علائمی چون افزایش درد، التهاب و ترشحات ظاهر می شود. در صورت بروز عفونت فوری با پزشک متخصص تماس بگیرید.

خطرات جراحی فکجای زخم :

جای زخم و بخیه در داخل دهان است و معمولا در دید نیست همچنین به سرعت خوب می شود. در برخی افراد مانند افراد مسن و دیابتی روند بهبود آن ها، با زمان بیشتری انجام می شود .

خطرات جراحی فکالتهاب رگ ها :

در روند عمل از رگ ها برای تزریق دارو استفاده می شود برای همین ممکن است رگ ها کمی ملتهب شوند و تغییر رنگ داشته باشند.

عوارض خاص و معدود:

این دسته از عوارض احتمالی است و برای هرکسی رخ نمی دهد.

درد زیاد:

میزان درد به عمل جراحی و پزشک جراح ارتباط مستیم دارد اما به صورت کلی در 2 الی 3 روز اول درد شدید تر است و بعد از آن به مرور زمان کمتر خواهد شد . شما در این دوران به مدت 7 تا 10 روز باید مسکن های قوی با توجه با تجویز دکتر مصرف کنید.

خطرات جراحی فکاز دست دادن دندان ها:

این اتفاق بسیار به ندرت اتفاق می افتد. در این حالت اختلال هایی در خون رسانی پیش می آید که در نتیجه باعث ضعیف شدن دندان ها می شود.

اختلال در روند بهبود استخوان فک:

در برخی افراد روند بهبود بسیار کند پیش می رود و در بعضی هم اصلا بهبودی مشاهده نمی شود . این افراد معمولا در دسته افراد مسن، دیابتی و کسانی که از دخانیات استفاده می کنند هستند.

تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس ها :

در عمل فک بالایی ممکن است سینوس های شخص دچار اختلال شوند و در موارد نادری هم مجبور به عمل جراحی شوند.

آسیب دیدن سیستم عصبی :

اگر عمل جراحی فک را پزشکی با تجربه و مهارت کم انجام دهد ممکن است عروق عصبی دچار کشیدگی شوند . این مشکل باعث آسیب دیدن عصب ها در قسمت های چانه، لب بالا و لب پایین، سقف دهان و گونه ها می شود . در بیشتر بیماران حس بین 3 الی 6 ماه بر می گردد و حس خارش و سوزن سوزن شدن از علائم آن است . این موضوع در افراد بالای 45 سال بیشتر مشهود است.

خون ریزی بیشتر از حد معمول :

هنگام عمل ممکن است به دلیل خون ریزی زیاد شخص نیاز به خون داشته باشد . ممکن است در 1 الی 2 روز اول شاهد خون ریزی باشید البته این در افرادی که بعد از عمل جراحی فک الکل و دخانیات مصرف می کنند شایع تر است.

بازگشت به حالت اول :

در شرایط نادر جا به جایی و بازگشت به حالت اولیه را خواهیم داشت که در این شرایط باید مجدد عمل کنیم.

تورم :

با توجه به پیچیدگی عمل جراحی شما دچار تورم می شوید به خصوص در 48 ساعت اول و بعد از 2 هفته کم کم این تورم کاهش می یابد.

اختلال در حرکت دادن اجزا صورت :

بعد از عمل جراحی فک،  طبیعی است که به راحتی نتوانست فک را تکان داد یا از آن استفاده کرد و بین 4 تا 6 هفته طول می کشد تا به حالت طبیعی خود برگردد.

در صورت مشاهده هر یک از موازد زیر به پزشک مراجعه کنید :

خون ریزی شدید

تهوع  و استفراغ طولانی مدت