بهترین زمان برای ایمپلنت

با پیشرفت تکنولوژی هر روزه متد های جدیدی وارد عرصه می شود .بر اساس همین موضوع در حوزه پزشکی هم شاهد پیشرفت های چشم گیری هستیم . یکی از روش های نوین و محبوب برای کاشت و به دست آوردن دوباره دندان های از دست رفته ایمپلنت است.

این روش هم با چالش هایی مواجه است . یکی از این چالش ها مدت زمان انجام این کار است . یکی از سوال هایی که ذهن مخاطب را همیشه درگیر می کنند این است که زمان انجام ایمپلنت چه قدر است؟ دارای چند مرحله است؟ چه مدت بعد از کشیدن دندان می توانیم ایمپلنت کنیم ؟

ایمپلنت چیست ؟

ایمپلت ایمپلنت دارای 2 قسمت است . قسمت اول یک پایه از جنس تیتانیوم سازگار با بدن است که داخل استخوان فک دریل و سپس محکم می شود . و بخش دوم تاج نام دارد که روی پایه سوار می شود . جنس و رنگ روکش را با توجه به سلیقه و شرایط می توانیید انتخاب کنید.انجام ایمپلنت دارای 3 فاز است:

فاز اول ( ارزیابی) :

در اولین گام باید توسط پزشک معالج وضعیت دهان بیمار معاینه شود و مواردی مثل تراکم استخوان فک، نداشتن دندان خراب و پوسیده و سلامت دهان بیمار مورد برسی قرار بگیرد. همچنین باید سوابق بیماری و داروهای مصرفی برسی شود و راجب به پروسه عمل توضیحات مورد نیاز داده شود .
سپس بیمار باید از فک خود یک سیتی اسکن کامل بگیرد تا به وضعیت سلامت دهان او پی ببرد و در صورت مشاهده اختلال آن را درمان کند.
در صورت نیاز، دندان مشکل دار و خراب را در این مرحله دکتر دندان پزشک می کشد . زمان بندی کشیدن دندان تا ایمپلنت با توجه به نوع کاشت ایمپلمنت متفاوت است.

بلافاصله بعد از کشیدن :

این نوع کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام می شود اما نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که برای انجام این کار حتما باید پیش یک دکتر با مهارت های بالا بروید . برای این کار تجربه و مهارت بسیار مهم است و هر کسی قادر به انجام آن نیست و جزو عمل های جراحی پیشرفته به شمار می آید.

فاصله 1 الی 2 ماه پس از کشیدن دندان :

در این روش1 الی 2 ماه بعد از کشیدن دندان، ایمپپلنت انجام می شود و بیشتر برای دندان های جلو استفاده می کند.

فاصله 3 الی 4 ماه بعد از کشیدن دندان:

این روش برای دندان هایی است که بسیار آسیب دیده اند و خرابی زیادی داشتند و همچنین دندان هایی که به استحکام بالا تری نیازمند هستند. در این فاصله زمانی، لثه قسمتی که دندان از آن خارج شده است دیگر نرم نخواهد بود و کاملا سفت و استخوانی شده و در نتیجه پایه های ایمپلنت راحت تر روی آن قرار می گیرد . این مدت زمان بیشتر برای دندان های انتهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

فاصله زمانی بیشتر از 4 ماه :

برخی اوقات جراحی ایمپلنت با چالش هایی رو به رو می شود و مشکلاتی در عمل به وجود می آید و عمل طولانی تر خواهد شد در این شرایط باید مدت زمان بیشتری را برای دوره نقاهت بگذرانید.
آیا کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان می تواند باعث بروز مشکلاتی شود؟
کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان می توانند مشکلاتی را برای لثه ایجاد کند اما اگر این کار زیر نظر یک دکتر با تجربه و با مهارت های بالا انجام شود با توجه با پیشرفت های چشم گیر در زمینه پزشکی بدون مشکل خواهد بود و عوارض جانبی نخواهد داشت. این عمل به وسیله اشعه ” ایکس ” انجام می شود. در صورتی که مراقبت های بعد از عمل به درستی انجام شود دوره نقاهت به حداقل کاهش پیدا می کند.

کاشت ایمپلنت پس از گذشت چند سال از کشیدن دندان :

خالی بودن جای دندان ها باعث می شود به مرور زمان فک و استخوان فک تحلیل بروند و ممکن است دیگر استحکام قبل را نداشته باشند و در روند کاشت ایمپلنت مشکل هایی ایجاد کند اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر فرد متقاضی با هر شرایطی که دارد با مشکل مواجه نخواهد شد .

بهترین فاصله برای ایمپلنت کی است ؟

برای پی بردن به این سوال باید عواملی را در نظر گرفت و از آمادگی بیمار برای کاشت ایمپلنت مطمئن شد و با توجه به توصیه و شرایط بیمار بهترین زمان را پیدا کرد.
به صورت کلی بهترین زمان برای ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان است. البته تا حد زیادی به چگونه کشیدن دندان ارتباط مستقیم دارد .

فاز دوم ( کاشت پایه)

پایه ایمپلنتدر این مرحله با عمل جراحی یک پایه پیچ مانند از جنس تیتانیوم داخل فک جا گذاری می شود. این عمل جراحی با توجه به شرایط بیمار 30 الی 120 دقیقه طول می کشد. بعد از انجام عمل باید 6 تا 12 ماه به استخوان فک زمان داد تا کاملا با پایه جوش بخورد و به هم کامل متصل شود تا استحکام پیدا کند . کیفیت ایمپلنت تا حد زیادی به محکم بودن پایه داخل فک بستگی دارد پس در این روند عجله نکنید.

فاز سوم ( قرار دادن تاج )

مرحله قرار گیری تاج ، آخرین مرحله است . پس از این که پایه کامل در فک ثابت شد نوبت به قرار گیری تاج می رسد. در اولین مرحله، از دهان متقاضی قالب می گیرند و بر اساس آن تاج یا روکش ایمپلنت را درست می کنند که تقریبا 2 هفته زمان می برد و در آخر هم روی پایه نصب می کنند .

ایمپلنتت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =