عمل فک چیست ؟

بعضی افراد ناهنجاری هایی در قسمت فک دارند که تنها با ارتودنسی درست نمی شود و درمان قطعی برای آن ها عمل جراحی است . جراحی فک علاوه بر زیبایی و اصلاحات باعث عملکرد بهتر دندان ها می شود .
برای عمل و جراحی فک نباید لثه آسیب دیده باشد در غیر این صورت مشکلاتی ایجاد می شود .


عمل جراحی فک چیست ؟

عمل جراحی فک که ارتوگناتیک نام دارد باعث اصلاح حالت دندان ها و ناهنجاری ها می شود و در نتیجه باعث بهبود در عملکرد آن ها می شود .
در چه شرایطی باید عمل جراحی فک را انجام دهیم ؟

مدت زمان جراحی فک
در صورت بر خوردن با این موارد با پزشک متخصص مشورت کنید :

کسانی که مشکل بلع دارند و نمی توانند غذا را به خوبی بجوند .
کسانی که عقب ماندگی و یا جلوزدگی فک دارند
اختلال در مفاصل فک
تقارون نداشتن صورت
نقص و مشکلات مادرزادی
قرار نگرفتن دندان ها روی یکدیگر
داشتن شکاف لب
سابیده شدن بیش از اندازه دندان ها بر روی یکدیگر
داشتن مشکل هنگام صحبت کردن

جراحی فک

سن مناسب برای انجام جراحی فک :

کودکانی که مشکل دارند بهتر است درمان را از 6 سالگی شروع کنند . اگر از سن پایین ناهنجاری ها اصلاح شود شاید دیگر نیازی به جراحی نباشد . رشد استخوان فک در دختران معمولا تا سن 16 سالگی و در پسران تا 18 سالگی طول می کشد . بهتر است این عمل بعد از بسته شدن کامل صفحات رشدی انجام شود .

انواع مدل های جراحی فک :

عقب کشیدن چانه :

هنگامی که دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند و تقارون نداشته باشند چانه را عقب می کشد . حدود 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد و فرایند پیچیده ای است و دوره نقاهت بیشتری خواهد دارد .

جلو کشیدن چانه :

این عمل را هنگامی انجام می شود که چانه کوتاه باشد ولی دندان ها تقارن داشته باشند .

جراحی فک پایین:

در این جراحی، فک را باید بصورت عمودی برش دهند و آنرا به عقب بکشد و بعد دندان ها را ارتودنسی را کنند.

جراحی فک بالا :

این عمل جراحی را برای بیرون کشیدن دندان های نهفته در لثه و به عقب کشیدن آن ها انجام می دهند.

جراحی فک بالا و پایین :

در هنگام نا متقارن بودن دندان ها و بلند بودن صورت وجلو آمدن لب ها به سمت بیرون باید هر دو فک را جراحی کرده و آن ها را به عقب بکشند .

اپن بایت” بودن دندان ها و عمل ارتوگاناتیک :”

هنگامی که دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند به اصطلاح “اپن بایت” باشند ،پزشک معالج ابتدا آن ها را ارتودنسی می کند سپس جراحی فک را انجام می دهد.
مراحل درمان این نوع ناهنجاری به این گونه است که ابتدا دندان ها ارتودنسی اولیه می شوند که روی هم قرار گیرند و اصلاحاتی انجام شود سپس عمل جراحی صورت می گیرد و بعد از آن مجدد ارتودنسی انجام می شود که حدودا بین 6 تا 9 ماه طول می کشد . ارتودنسی ثانوی برای تثبیت کردن جراحی انجام می شود.

مدت زمان عمل جراحی فک

زمان تقریبی جراحی فک :

جراحی فک با توجه به نوع مشکل و ناهنجاری و همچنین مهارت جراح حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد . بعد از عمل تقریبا 2 روز هم بیمار باید بستری شود.

بعد از جراحی فک :

همه افراد بعد از عمل احساس درد را خواهند داشت البته با توجه به بیمار این حس متفاوت و متغیر است و حتما باید بر اساس تشخیص پزشک مسکن استفاده شود .
از روز دوم به بعد می توانید حمام کنید ولی نیاید خیلی طولانی و همراه با آب داغ باشد زیرا باعث بروز خون ریزی می شود .
تا 2 هفته نباید هیچ فعالیت سنگینی که باعث بالا رفتن فشار خون و یا ضربان قلب شود انجام داد و برای شروع ورزش های سنگین تر بهتر از هفته چهارم الی شیشم باشد.
ممکن است بین 7 تا 10 روز خون ریزی داشته باشید. اگر روند غیر طبیعی و شدید داشتید در خون ریزی حتما با پزشک معالج آن را درمیان بگذارید .
گرفتگی بینی بعد از عمل کاملا طبیعی است در صورت امکان تا 2 هفته داخل بینی را پاکسازی نکنید .
همچنین کبودی، عدم توانی در باز کردن فک، تورم در صورت و گردن و گاها تهوع و استفراغ طبیعی است ولی اگر از حد معمول بیشتر شد حتما به دکتر مراجعه کنید.

دوره نقاهت :

بین 4 تا 6 هفته طول می کشد که در این دوره شخص بیمار باید از مصرف غذا های سفت جدا خودداری کند و غذا های آبکی و حتما با نی استفاده کند .
بعد از 6 هفته می تواند غذا های نرم استفاده کند و حداقل فشار را به فک وارد کند و بعد از آن با تجویز پزشک می تواند به روال غذایی سابق خود برگردد .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =