علل و درمان درد مفصل فک

مفصل گیجگاهی فکی یا به اصطلاح (TMJ) فک شما را همانند یک لولا به جمجه متصل می­کند. شما در هر طرف فک خود یک مفصل دارید و یک دیسک استخوان های این مفصل را جدا کرده و به آن کمک می­کند تا به درستی حرکت کند. اگر دیسک به هم بخورد یا مفصل آسیب ببیند، ممکن است درد و سایر علائم را در یک یا هر دو طرف فک خود تجربه کنید.

درد فک

درد فک هر نوع ناراحتی فیزیکی است که در فک قرار دارد. با این حال، گاهی اوقات می­تواند به نواحی دیگر صورت نیز منتشر شود. درد فک یک مشکل بسیار شایع است. در بیشتر موارد، نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارد. در حالی که این یک تسکین است، گاهی اوقات درد فک می­تواند نشان دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد.

درد فک ناشی از مشکلات بی‌شماری است که این می­تواند ناشی از سینوس ها، مشکلات گوش، مشکلات دندانی، انتهای عصبی آسیب دیده در فک، حملات قلبی و… باشد. بنابراین نمی­توان تشخیص داد که دقیقاً چه چیزی باعث درد فک شما می­شود. بسته به علت و شدت آن، درد فک می­تواند بر توانایی صحبت کردن و غذا خوردن شما تأثیر بگذارد. اگر درد شدید، بدتر یا مداوم فک دارید، باید در اسرع وقت با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

بیماری های لثه، حفره، دندان آسیب دیده، آبسه دندان یا حتی فاصله دندان می­تواند باعث درد فک شود. این شرایط می­تواند رگ های خونی و انتهای عصبی لثه را به خطر بیندازد و باعث درد فک شود.

علل درد فکمشکلات سینوسی

سینوس ها حفره های پر از هوا هستند که در نزدیکی مفاصل فک قرار دارند. اگر سینوس های شما عفونی شوند، می­توانند با مخاط یا چرک پر شوند، که در نتیجه به مفصل فشار وارد کرده و باعث درد فک شود.

سردرد ها

این نوع سردردها معمولاً در اثر استرس ایجاد می­شوند و می­توانند باعث درد ناتوان کننده شوند. سردردهای خوشه ای معمولاً باعث درد پشت یا اطراف چشم می­شوند، اما درد می­تواند به فک نیز سرایت کند.

علائم درد فک

• درد در صورت یا فک که با استفاده از فک فرد تشدید می شود (درد می تواند از یک درد کسل کننده تا یک احساس تیز متغیر باشد).
  • حساسیت به مفاصل و ماهیچه ها (همراه با تب ، ممکن است نشان دهنده عفونت باشد).
  • محدوده حرکتی دهان محدود است.
  • مشکلات هم ترازی فک.
  • هنگام باز یا بسته شدن فک، با صدای کلیک مانند همراه است.
  • صدای ناهنجار در گوش
  • سردرد با یا بدون درد گوش و فشار پشت چشم (سردردهای تنشی یا خوشه ای).
  • احساس سرگیجه در برخی اوقات
  • قفل شدن فک
  • تورم صورت

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی جمجمه ای از ماهیچه ها، استخوان ها و انتهای عصبی است که مسئول حرکت فک هستند. بنابراین، اختلال TMJ هر شرایطی است که بر هر یک از این قسمتهای همبند تأثیر بگذارد. اختلال TMJ می­تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

• این می­تواند در صورتی رخ دهد که رگ های خونی، ماهیچه ها یا انتهای عصبی در TMJ به خطر بیفتد.
  • شرایطی وجود دارد که آرتریت تمپورال نامیده می­شود، زمانی ایجاد می­شود که شریان های روی شقیقه ملتهب می­شوند. این ناشی از جویدن طولانی مدت غذاهای سفت است. این وضعیت می­تواند مفصل فک را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین می­تواند باعث سردرد شود.
  • دیسک جابجا شده که حرکت فک را متوقف می­کند.
  • آرتریت دیسک محافظتی که مفصل فک را بالابر می­کند.
  • دندان قروچه کردن نیز می­تواند یکی از دلایل آن باشد. (دندان قروچه به آن معنی است که فرد دندان های خود را هنگامی که غذایی در دهان ندارد، به هم می­ساید.)

درمان درد فکدر صورت عدم درمان درد فک چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

– افزایش درد: به دلیل استرس و ساییدگی ناحیه مفصل فک، بیماران می­توانند سطوح متفاوتی از درد را تجربه کنند. بدون درمان، درد مفصل فک می­تواند درد را بدتر کند و منجر به سطوح طاقت فرسایی شود که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

– بیماران مبتلا به درد فک درمان نشده ممکن است در طول مدت به مشکلاتی مانند: درد گردن یا فک، افسردگی، سوء تغذیه یا حتی اختلالات خوردن دچار شوند.

– مفاصل فک آسیب دیده دائمی: در نهایت، امتناع از درمان درد مفصل فک شما می­تواند منجر به قفل شدن دائمی یا عدم باز یا بسته شدن فک شما شود. این اتفاقات برای باز کردن فک ها نیاز به ویزیت اضطراری دارد.

– در موارد نادر، بیماران ممکن است به دلیل مجاورت مفاصل فک و ماهیچه های آسیاب کننده با گوش دچار مشکل شنوایی شوند که به آن وزوز گوش می­گویند.

– بهداشت دهان و دندان مانند بیماری های لثه، پوسیدگی دندان یا ضربه فیزیکی دندان را به همراه داشته باشد.

درد فک در یک طرف صورت

به طور کلی، درد فک در یک طرف باعث نگرانی فوری نمی­شود. اما در موارد نادر، می­تواند نشانه اولیه حمله قلبی باشد. هرکسی می­تواند این علامت را تجربه کند اما در زنان بیشتر مشاهده می­شود .

سینوزیت: التهاب در حفره بینی شما می­تواند باعث سینوزیت شود. در صورت سرماخوردگی این اتفاق می­افتد، اما آلرژی و سایر شرایط پزشکی نیز می­توانند در ایجاد سینوزیت نقش داشته باشند. اگر حفره های سینوسی پشت گونه های شما، معروف به سینوس های فک بالا ملتهب هستند، ممکن است در یک یا هر دو طرف فک خود احساس درد کنید. سینوزیت اغلب خود به خود برطرف می­شود اما اگر بیش از یک هفته طول بکشد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نورالژی سه قلو

این بیماری مزمن به طور کلی ناشی از فشار غیر طبیعی بر عصب سه قلو است. این فشار می­تواند از عملکرد صحیح عصب جلوگیری کرده و منجر به درد شدید شود. آسیب یا ناهنجاری مغزی نیز می­تواند باعث این بیماری شود.

نورالژی سه قلو بیشتر در زنان و افراد بالای 50 سال شایع است. علامت اولیه درد شدید است که معمولاً در یک طرف صورت شما ایجاد می­شود.

درمان درد فک

بهترین کار در زمان بروز مشکل و درد در ناحیه فک، مراجعه به دکتر است. ممکن است دکتر به شما انواع ارتودنسی ها یا محافظ دندان در زمان خواب را به شما پیشنهاد کند یا ممکن است راه حل هایی مانند جراحی به شما پیشنهاد شود.