لبخند زیبا با دندان های مرتب

ایمپلنت دندان نیز مانند سایر جراحی ها با درد و تورم همراه است. البته این مسئله طبیعی است و جز عوارض ایمپلنت محسوب نمی­شود. این عمل باید حتما زیر نظر جراح متخصص با تجربه انجام شود که در غیر این صورت مشکلاتی نظیر بی حسی گوشه لب در برخی از موارد، احتمال آسیب به فک در کاشت دندان­های فک بالا وجود داشته یا ممکن است به مشکلات عصبی و سینوسی برخورد کنیم.
قبل از دانستن عوارض ایمپلنت دندان، لازم است در مورد ایمپلنت بدانیم و سپس با در نظر گرفتن جزئیات آن با عوارض آن نیز بیشتر آشنا شویم. ایمپلنت دندان پایه ­ای است که از جنس تیتانیوم ساخته شده و به همین دلیل با استخوان دندان و لثه هماهنگی و سازگاری کامل دارد. با استفاده از ایمپلنت دندان به راحتی می توان یک یا چند دندان را به صورت دائمی در کمال اطمینان جایگزین دندان های از بین رفته کرد. بعد از این که پایه ایمپنت توسط جراح متخصص فک و صورت در استخوان فک جایگذاری شد، با فعالیت سلول های استخوان ساز اطراف ایمپلنت، استخوان جدید در اطراف آن ایجاد شده و سبب جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک می­شود. این عمل امکان دارد بین سه تا ۴ ماه (در برخی موارد شش ماه) به طول بیانجامد. در مرحله بعدی (پس از استئواینتگریشن) قسمت های تاج و روکش دندان توسط متخصص پروتزهای دندانی روی پایه قرار می­گیرند.

عوارض ناشی از عمل جراحی ایمپلنت

انجام هر گونه عمل جراحی باید با دقت کامل انجام شود اما با این حال ممکن است برای بیمار خطراتی را به همراه داشته باشد. بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا بیمار تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی دارد. البته در صورتی که پزشکان تشخیص دهند که بیمار نیاز به کاشت بیش از یک دندان را دارد، از بیهوشی کامل برای راحتی بیمار در بیمارستان استفاده می کنند که این امر نیز عوارضی را بعد از به هوش آمدن بیمار برای او در بر دارد.
یکی از عوارض جانبی ایمپلنت دندان احساس درد همراه با ترش شدن دهان است که امری است طبیعی و به مرو زمان کاهش پیدا کرده و از بین می رود. عموما برای تسکین این عوارض جانبی ایمپلنت دندان پزشکان مسکن هایی را برای بیمار تجویز می کنند که با استفاده از آنها گذراندن این مرحله برای بیمار راحت تر می شود. همچنین بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد تا زمانی که احساس درد همراه بیمار است، خودداری شود.
به طور کلی انجام عمل جراحی ترس و دلهره را برای بیمار به دنبال دارد. در طول انجام فرآیند کاشت ایمپلنت، جراحی کوچکی برای ایجاد یک حفره نسبتا کوچک بر روی فک انجام می شود. پس از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک جراحی دیگری برای برداشتن لثه و همچنین قرار دادن ابانمنت صورت می­گیرد. معمولا جراحان دندانپزشک، این اطمینان را به شما می دهند که در هنگام انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت درد و یا ناراحتی آن حتی از انجام عصب کشی دندان کمتر باشد. در اکثر موارد نظر بیماران راجع به انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت تقریبا در حد پر کردن دندان است که در حدود 10 دقیقه به طول می­انجامد.
از دیگر معایب کاشت ایمپلنت این است که بسته به شرایط بیمار ممکن است به جراحی های دیگری پیش از کاشت ایمپلنت نیاز باشد. به عنوان مثال اگر تراکم استخوان فرد کافی نباشد، باید پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت جراحی پیوند استخوان انجام شود و همچنین در صورتی که کاشت ایمپلنت در فک بالا انجام گیرد، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای لیفت سینوس باشد.
در اولین روزهای ریکاوری، بیمار ممکن است کبودی هایی را در اطراف بافت های لثه مشاهده کند. در صورتی که این کبودی ها سیاه و یا آبی رنگ باشد، طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود. در واقع لثه با انجام فرآیند ترمیم خود کبودی ها را نیز از بین می برد.
داشتن تورم در قسمت قوس دندان و بخشی از صورت بعد از انجام عمل جراحی دهان و دندان کاملا طبیعی است. این تورم با گذشت زمان کمی از زمان عمل جراحی کاهش چشمگیری دارد. برای کمک به برطرف شدن هر چه سریع تر آن می توان از کمپرس سرد کمک گرفت. به این نکته نیز توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کمپرس سرد را مستقیما روی محلی که جراحی شده یعنی روی لثه قرار داد؛ زیرا این کار باعث می شود که درد و ناراحتی مخصوصا در روزهای اول عمل و در ریکاوری بیشتر شده و گاهی غیر قابل تحمل شود. خونریزی خفیف در محل جراحی حتی چند روز پس از انجام جراحی دهان و دندان امری طبیعی است و جای نگرانی نیست. بعد از انجام عمل و با گذشت زمان خونریزی نسبتا کاهش یافته و به طور کامل قطع می شود. بعد از عمل به توصیه های پزشک جهت برطرف شدن هر چه زودتر خونریزی توجه کرده و همچنین اقداماتی که باید برای جلوگیری از عفونت در محل جراحی انجام شود را به طور کامل رعایت نمایید تا دچار مشکل نشوید.

کاشت دائمی دندان

عوارض ایمپلنت در صورت کاشت دندان در محل نامناسب

در صورت کاشت ایمپلنت در محل نامناسب عوارض و مشکلات عمده ­ای هم در زیبایی و هم در عدم عملکرد و عدم اجرای پروتز بر روی دندان­ها به وجود خواهد آمد. همچنین امکان آسیب به پروتز دندان ها پس از تحویل و استفاده از آن نیز وجود دارد.
تعداد روکش­های متصل به هم نسبت به تعداد ایمپلنت­ها، نیروی وارد به ایمپلنت­ها را مشخص می­کند. در صورت عدم توجه به این نیروی وارد شده به ایمپلنت­ها و تشخیص نادرست فشار و ساییدگی روکش­ها اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه در زمان کوتاهی آسیب می بینند.

باید برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پس از انجام ایمپلنت، معاینه توسط پزشک متخصص و همچنین و انجام پروتز بر روی آن الزامی است. ایمپلنت این ویژگی را دارد که همانند دندان طبیعی دچار پوسیدگی نمی شود اما درصورت ارتباط مستقیم با بافت­های زنده (استخوان و لثه) ممکن است در معرض بیماری قرار بگیرد. این نکته نیز وجود دارد که مشکلات لثه ای در اطراف ایمپلنت­ها سریع تر از دندان­های طبیعی فرد ایجاد شود و با سرعت کمتری نسبت به آن ها درمان شود. با توجه به این امر، نگهداری مناسب ایمپلنت و رعایت بهداشت کامل آن یکی از عوامل ضروری در حفظ آن­ها است.
عوارض جانبی ایمپلنت دندان در واقع یکی از مراحل درمانی آن به شمار می رود؛ پس در صورت مشاهده علائمی مانند کبودی، احساس درد یا حتی خونریزی خفیف پس از انجام ایمپلنت جای هیچ نگرانی وجود ندارد. زیرا این عوارض طی مدت کوتاهی بهبود یافته و برطرف می شود. به طور کلی می توان گفت معایب ایمپلنت دندان نسبت به روش­های دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته بسیار کم تر است.

دوران نقاهت

از مهمترین معایب ایمپلنت طولانی بودن دوران نقاهت پس از جراحی است. در این روش کاشت دندان حدود ۳ تا ۶ ماه برای جوش خوردن کامل ایمپلنت­ها به استخوان فک پیش از انجام آخرین مرحله به طول می انجامد. به همین دلیل در صورتی که تمامی دندان های خود را برای ایمپلنت کشیده باشید و یا یکی از دندان های پیشین خود را از دست داده باشید، باید از دندان های مصنوعی موقت استفاده نمایید تا طول درمان شما طی شود.
زمانی که وضعیت بیمار قبل از کاشت ایمپلنت به طور کامل و دقیق بررسی نشده باشد و یا دندانپزشک تجربه و توانایی لازم را جهت کاشت درست ایمپلنت نداشته باشد، امکان دارد مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند و کاشت دندان به درستی انجام نشده و در زمان کمی بیمار با مشکل مواجه شود. پیش از انجام ایمپلنت باید آزمایش­های تراکم استخوان توسط پزشک جراح انجام شود تا از جوش خوردن کامل ایمپلنت­ها به استخوان فک توسط سلول­های استخوان ساز، اطمینان حاصل شود.

هزینه ایمپلنت دندان

انجام ایمپلنت هزینه بردار است، حتی هزینه ایمپلنت تکی تقریبا دو برابر بیشتر از هزینه بریج دندان سنتی است. هر چند با در نظر گرفتن مزایای ایمپلنت و مزیت دائمی بودن آن، این مسئله چندان به چشم نمی آید. ایمپلنت دندان مانند بریج دندان یا دندان های مصنوعی نیاز به ترمیم یا جایگزین شدن در فاصله های زمانی کوتاه ندارد.
اکثر کسانی که در فکر انجام ایمپلنت دندان هستند با تصور هزینه بسیار بالای آن از انجام این کار صرف نظر می کنند و یا آن را به زمان دیگری موکول می­کنند. در صورتی که اگر هزینه های جانبی راه های دیگر جایگزین کردن دندان و همچنین مزیت های ایمپلنت دندان را نسبت به دیگر روش ها در نظر بگیرند، به این نتیجه می رسند که این هزینه در طولانی مدت کاملا به سود شما خواهد بود. پس پرداخت هزینه ایمپلنت در هر شرایطی با توجه به مزیت­های آن به صرفه خواهد بود. از جمله مزایای ایمپلنت نسبت به سایر روش ها می توان به طول عمر بالا، عملکرد فوق العاده و ظاهر زیبای آن اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =