عوارض جراحی فک

همه عمل های جراحی در صورت رعایت نکردن موارد ضروری قبل و بعد از عمل جراحی دارای عوارضی هستند که مشکلات و خطرات جدی به همراه دارند؛ در بعضی شرایط حتی فرد دچار معلولیت شده یا ممکن است این عوارض به مرور زمان منجر به مرگ وی گردد. یکی از این جراحی­ ها، جراحی زیبای صورت است که شامل جراحی بینی، جراحی پلک و ابرو، جراحی چانه و جراحی فک می شود؛ جراحی فک و صورت سهم به سزای در زیبایی چهره فرد دارد و حتی اجزای دیگر صورت را هم تحت تأثیر قرار می­دهد. بنابراین در انتخاب بهترین جراح باید نهایت دقت را داشته باشند.
جراحی فک و صورت جهت بر طرف ساختن ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی انجام شده و نامرتبی دندان‌ها قابل حل است. همچنین این جراحی منجر به بهبود عملکرد مفاصل فک (بطور مثال جویدن، صحبت کردن و تنفس بهتر) می شود. البته جراحی فک جزو جراحی­ های زیبایی صورت محسوب شده و علاوه بر اصلاح عملکرد مفاصل، ترمیم و بهبود زیبایی چهره فرد را به دنبال خواهد داشت. با این حال این جراحی عمدتا جهت اصلاح مشکلات عملکردی ­انجام ­می‌شود. به طور کلی جراحی دهان و فک و صورت به عنوان یکی از تخصص­ های زیبایی دندانپزشکی شناخته می شود.

دلایل اصلی جراحی فک

_

اختلالات فک و دندان می­تواند دلایل ژنتیکی مادرزادی و تکاملی باشد؛ بنابراین تغییراتی از بدو تولد تا پایان مراحل در اجزای صورت فرد ایجاد می­شود که در زیبای صورت او تأثیرگذار است. علاوه برآسیب­های مفاصل، پاتولوژی (رشد تومور) نیز می­تواند موجب بدشکلی و ظاهر نامناسب در فک و دندان فرد در هر سنی شود.

افراد به دلایل زیر به جراحی فک نیاز دارند:

  • زخم دهان
  • مشکلات تنفسی
  • عدم تقارن صورت
  • عدم قرارگیری دندان‌ها روی یکدیگر
  • رشد غیر طبیعی هر دو فک
  • دم توانایی صحیح خوردن و جویدن
  • انجام بازسازی بعد از درمان تومور در صورت، فک، دهان و گردن
  • وجود عفونت در حفره دهان، غدد بزاقی، فک و گردن
  • ایمپلنت های دندانی و رفع ضایعات استخوانی
  • وجود تومور در فک

سن مناسب جراحی فک

_

سن مناسب برای جراحی فک بین 18 تا 25 سالگی در نظر گرفته می شود؛ زیرا رشد فک به مرحله­ نهایی خود رسیده است.  فرد در همین سنبلوغ استخوانی خود را پشت سر گذاشته و می­تواند جراحی فک را انجام دهد. همچنین پزشک در این سن نتیجه بهتری از جراحی فک می­گیرد. در کودکان که مشکل مادرزادی دارند بهتر است در سن 6 تا 7 سالگی جراحی فک صورت بگیرد. در این صورت شاید با توجه به تشخیص پزشک معالج در آینده دیگر نیازی به جراحی دوباره نباشد. در برخی موارد با توجه به نوع مشکلی که فرد دارد و تشخیص پزشک مربوطه می­تواند در سنین دیگر هم جراحی انجام شود.

قبل و بعد از جراحی فک

انواع جراحی فک

_

اصلاح اپن بایت

برای اصلاح  این نوع ناهنجاری فک  باید روی فک برشی ایجاد کرد ، قسمتی از استخوان فوقانی که روی دندان قرار گرفته برداشته می­شود. سپس به وسیله پیچ و صفحه ­هایی در محل خود فیکس می­شود. اپن بایت دارای انواع مختلفی می­باشد از جمله:

جلو آمدگی فک

زمانی که فک پایین جلو آمده است ، استخوانی که در عقب فک قرار گرفته از ناحیه جلویی جدا شده و اصلاح می­شود که به آن جراحی فک پایین گفته می­شود. در این جراحی قسمتی از فک که دندان در روی آن قرار گرفته  عقب برده می­شود. که با این جراحی محل فک تغییر کرده و با فک بالا هم تراز می­شود.

عقب رفتگی فک

استخوانی که در بخش پایینی فک قرار گرفته است از پایه جدا شده و اصلاح می‌گردد. سپس قسمتی از فک پایین که دندان بر روی آن قرار گرفته و قسمتی از چانه به طرف جلو حرکت داده می‌شود.

استئوتومی فک بالا

این جراحی با ایجاد برش در لثه بالای فک انجام می گیرد و فک به صورت کنترل شده شکسته می­شود و به محلی که قبل از جراحی توسط مدل­های دندانی تعیین شده، حرکت داده می­شود. سپس یک قطعه پلاستیکی کوچک به دندان‌ها متصل شده تا محل جدید فک بالا تعیین شود که بعد از آن با صفحات فلزی کوچک و پیچ‌هایی در محل خود محکم می‌شوند. این صفحات و پیچ‌ها از جنس تیتانیوم بوده که یک فلز بسیار بی‌اثر است و استفاده از آن در بدن بی‌خطر می‌باشد. در نهایت لثه با استفاده از بخیه‌های قابل جذب بخیه زده می‌شود.

استئوتومی فک پایین

این جراحی کاملا همانند استئوتومی فک بالا است؛ با این تفاوت که  از طریق یک برش در انتهای دهان در لثه کنار دندان‌های آسیای بزرگ صورت می گیرد و فک پایین بصورت مورب بریده و بصورت کنترل شده شکسته می شود تا به محل جدیدی که پیش از جراحی توسط مدل های دندانی تعیین شده، حرکت داده ‌شود.

جراحی و زاویه سازی فک

عوارض جراحی فک

_

 زمانی که شما می­خواهید اقدام به عمل جراحی  بخصوص عمل زیبای روی صورت خوت انجام دهید؛ قبل از هر چیزی انتخاب پزشک ماهر و محیط مناسب  را باید در اولویت کار قرار دهید؛ زیرا در صورت عمل ناموفق دچاره عارضه­ های جانبی و حتی بهم ­ریختگی در کل صورت می­شود، و باید تمام شرایط مراقبت بعد از عمل را به درستی رعایت کنید؛ در غیر این صورت با عوارض­ های زیر روبه رو می شوید:

خونریزی

جراحی فک به منظور برطرف کردن و رفع  ناهنجارهای فکی مانند جراحی بستن اپن بایت، جراحی عقب بردن فک بالا و جراحی فک پایین جلو آمده و سایر ناهنجاری­ها انجام می­گیرد. بنابراین باید کادر پزشکان و جراحان نهایت تلاش خود را کنند که فرد دچار خونریزی نشود و نیاز به تزریق خون نباشد.
خونریزی های جزئی بعد از عمل جراحی ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک  امری عادی است. فرد ممکن است به مدت یک هفته و شاید بیشتر بعد از جراحی فک بالا  خون دماغ شود . خونریزی داخل بافت نرم موجب کبودی آن قسمت و می تواند بسیار بیشتر باشد، در مراحل اولیه کبودی آرواره را موجب می­شود؛ اما در صورتی که گسترده باشد تا پایین گردن و بالای قفسه سینه را می­پوشاند.
خونریزی غیر طبیعی زمانی اتفاق می­فتد که در هنگام جراحی فک، بیمار نیاز به تزریق خون پیدا کند. برخی از بیماران پیش از اقدام به عمل زیبایی فک خون خود را اهداء می کنند تا در صورتی که حین عمل جراحی فک به خون نیاز داشتند بتوانند از آن استفاده کنند.

بی حس شدن

بعد از انجام عمل جراحی  فک در اطراف فک و دهان بی حسی صورت می­ گیرد. زمانی که فرد جراحی فک بالا را نجام داده باشد بالای دندان ­ها بی حس می شود ، اما زمانی که جراحی فک پایین صورت گیرد لب پایین و چانه بی حس می­ شود و زمانی که رشته­های عصبی در حال بهبودی هستند با احساس سوزش همراه خواهد بود.
بیماران مسن (بالای 40 سال) که تحت انواع خاصی جراحی فک پایین را انجام می دهند بیشتر در معرض بی حسی دائمی و از دست دادن احساس هستند. در اکثر بیماران، حس در طی سه تا شش ماه به حالت طبیعی برمی گردد.

عفونت

عفونت جزو عوارضی می­باشد که در اکثر جراحی­ های صورت اتفاق می­افتد بنابراین برای پیشگیری از عمونت به فرد آنتی­بیوتیک داده می­شود تا در صورت عفونت فرد آن را مصرف کند و درمان شود.

گرفتگی بینی

وجود لوله­ های تنفسی باعث گرفتگی بینی می­شود ؛ مثلا فرد جراحی فک بالا را انجام داده باشد ، با استفاده از اسپری­ های مخصوص پاکننده­ بینی این مشکل برطرف می­شود و این عارضه بعد از یک الی دو هفته رفع می شود.

کاهش وزن

در دوران نقاهت جراحی فک وزن تا دو و نیم کیلو کاهش پیدا می­کند که این به دلیل کاهش اشتها و استفاده از الاستیک (کش ­های ارتودنسی) می­باشد که بعد از مدت زمان دو هفته  وضع فرد رو به بهبودی می­رود و می­تواند وزن از دست داده خود را بازیابد.

سفتی فک و صدای مفصل آن

پس از انجام جراحی ارتوسرجری، مفاصل فک برای مدتی سفت می­ شود و برای رفع این مشکل همان عمل جویدن را می ­توان انجام داد و حتی در برخی موارد ممکن است صدای ساییده شدن و کلیک کردن فک هنگام حرکت دادن فک صورت بگیرد.

تورم

پیش بینی می­شود بعد از جراحی فک  و صورت تورم ایجاد شود که معمولا بیشترین تورم بعد از 48 ساعت بعد از عمل جراحی می باشد و به مرور بعد از سه الی چهار هفته تورم کاهش می یابد. همچنین ممکن است در اثر تورم، در بستن دهان یا روی هم قرار گرفتن دندان­های آسیاب تا چند روز مشکل داشته باشید.

آسیب عصبی

احتمال دارد که عروق عصبی هنگام جراحی  دچار کشیدگی شده باشند یا  توسط یک جراح که مهارت کافی نداشته باشد ؛ بنابراین بی حسی می­تواند از عوارض جراحی فک به حساب بیاد. حس چانه ، لب پایین ، لب بالا ، گونه ها و کام بیشتر درگیر این آسیب ­ها می ­شود.

جراحی فک عقب رفته

سست و شل شدن پیچ ها

احتمال اینکه پیچ­های استخوانی شل شود خیلی کم است. اما در صورت بروز این مشکل، با برداشتن پیچ ­ها بعد از بهبودی کامل استخوان ­ها، این مشکل رفع می ­شود  و ممکن است بیماران برای برداشتن سیم پاتک یا آتل به جراحی بیشتری نیاز داشته باشند.

عود مجدد مشکل فک

 برگشت مجدد موقعیت یا جابجایی غیرمنتظره فک به ندرت اتفاق می­افتد اما در غیر این صورت می­تواند یکی از عوارض جراحی فک است. اگر فک بعد از جراحی در موقعیت جدید خود باقی نماند ، معمولاً به جراحی بیشتری نیاز است.

از دست دادن دندان ها

 ممکن است بعد از عمل جراحی، خون رسانی به دندان­ ها تحت تأثیر قرار گرفته و ریشه دندان ­ها آسیبی ببیند. در این شرایط به درمان ریشه یا روت کانال تراپی نیاز است.

نیاز به تمهیدات اضافی برای دندان ها

عمل جراحی فک در برخی موارد ممکن است دندان و ساختار اطراف آن درا نیز در گیر خود کند ودر صورت اختلال در بخش های خارجی فک نیاز به تمهیدات و عمل اضافی برای دندان و ریشه ­های آن داشته باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد یا تب و لرز
  • درد شدید ، قرمزی یا تورم در محل عمل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی مداوم
  • هر گونه نگرانی در مورد جراحی

مراقبت های لازم پس از انجام جراحی فک

_
  • استراحت مطلق بعد از جراحی
  • خودداری از خوردن غذاهای سفت و جویندنی
  • خودداری از مصرف دخانیات
  • بعد از 6 تا 8 هفته میتواند دیگر غذا ها را مصرف کند.
  • خودداری از برداشتن وسایل سنگین
  • برای جلوگیری از تورم استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از محلول آب و نمک برای شست و شو و ضد عفونی کردن
  • خودداری از مسواک زدن به مدت یک روز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =