همانطور که می دانید دخانیات به خصوص سیگار تاثیر بسیار منفی و بیماری زایی بر روی بدن انسان دارند. در این بین دندان، لثه، فک و… نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در این مقاله می خواهیم به بررسی تاثیر الکل و سیگار بر روی ایمپلنت دندان بپردازیم؛ پس اگر قصد دارید در آینده ایمپلنت دندان انجام دهید، توصیه می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر مخرب بر روی ترشح بزاق و توقف آن

مصرف دخانیات و نوشیدن الکل علاوه بر صدمه ای که به خود اینپلنت دندان وارد می کند، به لثه و غدد بزاقی نیز آسیب می رساند.

در حفره دهانی انسان سه جفت غده بزاقی بزرگ وجود دارد؛ که به آن‌ها بناگوشی، زیر آرواره ای و زیر زبانی گفته می شود. همچنین در نقاط دیگر دهان نیز غدد بزاقی کوچک وجود دارند.

هنگامی که انواع مشروبات الکلی و یا دود سیگار وارد دهان می شوند، به تک تک این غدد بزاقی آسیب می رسانند که نتیجه آن توقف ترشح بزاق خواهد بود.

بزاق برای ما از نظر نقش ضدعفونی کنندگی بسیار حائز اهمیت می باشد و با از دست دادن این سد دفاعی سلامت انسان به طور کامل به خطر خواهد افتاد. همچنین با اختلال در ترشح بزاق، سطح رطوبت دهان کاهش می یابد و سبب آسیب به ایمپلنت دندان و شکستگی آن می شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “ایمپلنت چیست” سر بزنید.

سوزاندن بافت مخاطی و لثه

دومین تاثیر الکل و سیگار بر روی ایمپلنت دندان که می‌ خواهیم آن را بررسی کنیم، از بین رفتن بافت لثه و مخاط حفره دهانی می باشد.

زمانی که جراحی ایمپلنت انجام می شود بخش هایی از دهان و لثه آسیب ‌پذیرتر می‌ شوند؛ در نتیجه حفاظت از این بخش ها بسیار مهم و حیاتی می باشد.

اگر پس از انجام جراحی فرد از سیگار و یا الکل استفاده کند، بخش‌ هایی که مورد جراحی قرار گرفته ‌اند به طور کامل آسیب می بینند و محیطی برای رشد میکروب ها و ایجاد عفونت به وجود خواهد آمد؛ پس پیشنهاد می کنیم پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان به طور جدی از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری فرمایید.

سیگار و الکل دلیلی برای تحلیل رفتن بافت استخوانی

همانطور که می دانید سیگار و الکل تاثیرات مخرب فراوانی بر روی دستگاه عصبی، دستگاه گوارش و همچنین اسکلت بدن دارند.
یکی از قسمت های بدن که به طور جدی مورد آسیب مشروبات الکلی قرار می گیرند، استخوان ها و اسکلت بدن هستند.
الکل سبب جلوگیری از رسوب کلسیم در استخوان ها می شود که نتیجه آن پوکی استخوان و از آن مهم تر، تحلیل رفتن بافت استخوانی در تمامی نقاط بدن من جمله استخوان های فک و جمجمه می باشد.
از آنجایی که در عمل جراحی ایمپلنت دندان در فک و لثه سوراخ هایی ایجاد می شود، بسیار مهم است که استخوان فک و صورت از استحکام کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت آسیب جدی به استخوان فک، لثه و ایمپلنت کاشته شده وارد خواهد شد.

هیدراته کردن لثه

اگر لثه در اثر مصرف الکل و سیگار خشک شود، به یک محل مناسب برای رشد انواع باکتری ها و عفونت ها تبدیل خواهد شد و بدین ترتیب دیگر قادر به جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به دهان و بدن نخواهد بود؛ همین امر سبب به وجود آمدن مشکلات و بیماری های بعدی خواهد شد.
همچنین با از دست رفتن مقاومت لثه احتمال شکسته شدن ایمپلنت به طور چشمگیری افزایش می یابد.

رقیق کردن خون

یکی از مهم ترین تاثیرات مصرف سیگار و مشروبات الکلی بر بدن، رقیق شدن خون می باشد.

از آن جایی که پس از جراحی بهبود سریع لثه و دندان بسیار برای ما بسیار اهمیت دارد، به جریان مطلوب خون در نواحی دهان و دندان نیاز داریم. این در حالی است که با مصرف الکل خون رقیق شده و جریان آن به طور چشمگیری کاهش می یابد؛ پس لازم است کمی قبل از انجام ایمپلنت دندان مصرف الکل و سیگار را به حداقل ممکن برسانید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری یک روزه

افزایش درد

درد در اصل یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که سعی می کند به فرد اطلاع دهد یک مشکلی در آن قسمت وجود دارد.

افزایش درد در نواحی فک، دهان ودندان نیز به عنوان تاثیر الکل و سیگار بر ایمپلنت دندان شمرده می شود.

به بیان ساده مصرف مشروبات الکلی و دخانیات سبب انبساط عروق در لثه و فک می شود که به دنبال آن درد شدیدی پدید خواهد آمد.

از طرف دیگر وجود عفونت ناشی از مصرف الکل و سیگار نیز ممکن است باعث بروز درد در ناحیه دهان و دندان شود.

کلام آخر

سالانه تعداد زیادی از افراد که جراحی ایمپلنت دندان انجام داده اند به مطب دندانپزشکان مراجعه می کنند و از شکسته شدن امپلنتشان شاکی هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره عوارض ایمپلنت دندان کلیک کنید.

جالب است بدانید که طبق آمارهای به دست آمده بیشتر این افراد وابستگی شدیدی به الکل و دخانیات داشته اند؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی تاثیر الکل و سیگار بر ایمپلنت دندان بپردازیم و به مردم در این باره آگاهی کافی دهیم.

هرگز فراموش نکنید که مصرف الکل و دخانیات حتی در صورتی که در مقدار کم باشد نیز به بدن آسیب قابل توجهی می زند؛ پس سعی کنید از مصرف آن ها به طور جدی خودداری فرمایید.

ایمپلنت دندان می‌ تواند یک جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته باشد؛ اما لازم است که خود فرد نیز مراقبت های لازم پس از این عمل جراحی را به خوبی انجام دهد تا ایمپلنت کاشته شده بتواند برای مدت طولانی سالم باقی بماند.

به یاد داشته باشید که مصرف سیگار و الکل هرگز دلیل نمی شود که فرد نتواند جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهد، بلکه دندان پزشکان و متخصصان توصیه می کنند پس از انجام این عمل جراحی، و برای محافظت بهتر از ایمپلنت و سلامتی فرد، سیگار و الکل کنار گذاشته شود.

حتی اگر وابستگی شما به دخانیات و مشروبات الکلی زیاد است و قادر نیستید فورا از مصرف آن ها دست بکشید، توصیه می کنیم استفاده آن ها را تا جای ممکن محدود سازید و با گذشت زمان، مصرفشان را به طور کل قطع نمایید. ورزش و مطالعه می توانند شما را در انجام این کار یاری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =