انحراف بینی و درمان آن

انحراف تیغه بینی زمانی رخ می دهد که دیواره نازک (تیغه بینی) بین مجاری بینی شما به یک طرف منتقل شود. در بسیاری از افراد، تیغه بینی خارج از مرکز است یا انحراف دارد و مجرای بینی را کوچکتر می کند. هنگامی که انحراف تیغه بینی شدید باشد، می تواند یک طرف بینی را مسدود کرده و جریان هوا را کاهش دهد و تنفس را سخت کند. قرار گرفتن در معرض انحراف تیغه بینی در اثر خشک شدن جریان هوا از طریق بینی ممکن است گاهی باعث ایجاد پوسته یا خونریزی در افراد خاصی شود. انسداد یا احتقان بینی می تواند از انحراف تیغه بینی، از تورم بافت های پوشاننده بینی یا از هر دو رخ دهد.

درمان انسداد بینی ممکن است شامل داروهایی برای کاهش تورم باشد. برای تصحیح انحراف تیغه بینی، به عمل جراحی بینی نیاز دارید. اکثر جابجایی های تیغه بینی هیچ علامتی ندارند و حتی ممکن است ندانید که تیغه بینی انحراف دارد.

با این حال، برخی از ناهنجاری های تیغه بینی ممکن است علائم و نشانه های زیر را ایجاد کنند:

انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی: این انسداد می تواند تنفس از طریق سوراخ بینی را مشکل کند. ممکن است در هنگام سرماخوردگی یا حساسیت هایی که باعث تورم و تنگ شدن مجاری بینی شما می شود، بیشتر متوجه این موضوع شوید.

خون دماغ: سطح تیغه بینی شما ممکن است خشک شود و خطر خونریزی بینی را افزایش دهد.

درد صورت: در مورد علل احتمالی این نوع درد صورت بحث هایی وجود دارد. علت احتمالی درد یک طرفه صورت می تواند انحراف شدید تیغه بینی باشد که در آن سطوح داخل بینی لمس شده و باعث ایجاد فشار می شود.

تنفس پر سر و صدا در هنگام خواب: انحراف تیغه بینی یا تورم بافت های بینی شما می تواند یکی از دلایل تنفس پر سر و صدا در هنگام خواب باشد.

آگاهی از چرخه بینی: بینی به طور متناوب بین انسداد در یک طرف و سپس تغییر حالت مسدود شدن در طرف دیگر قرار می گیرد. این چرخه بینی نامیده می شود. آگاهی از چرخه بینی معمولی نیست و می تواند نشان دهنده انسداد بینی باشد.

ترجیح خوابیدن در یک طرف خاص: برخی افراد ترجیح می دهند در یک طرف خاص بخوابند تا در صورت تنگ شدن گذرگاه بینی، تنفس از طریق بینی در شب بهینه شود.

انحراف تیغه بینی

دلایل انحراف بینی

انحراف تیغه بینی زمانی رخ می دهد که تیغه بینی شما – دیواره نازکی که مجاری بینی راست و چپ شما را جدا می کند – به یک طرف جابجا شود. انحراف تیغه بینی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک وضعیت موجود در هنگام تولد

در برخی موارد، انحراف تیغه بینی زمانی رخ می دهد که جنین در رحم رشد می کند و در بدو تولد آشکار می شود.

  • آسیب به بینی

انحراف تیغه بینی نیز می تواند نتیجه صدمه ای باشد که باعث می شود تیغه بینی از موقعیت خود خارج شود. در نوزادان، چنین صدمه ای ممکن است در هنگام زایمان رخ دهد. در کودکان و بزرگسالان، تصادفات گسترده ممکن است منجر به آسیب بینی و انحراف تیغه بینی شود.

  • ضربه به بینی بیشتر در حین ورزش های تماسی

این اتفاق در بازی‌های خشن مانند کشتی یا تصادفات رانندگی رخ می دهد. روند پیری ممکن است ساختارهای بینی را تحت تأثیر قرار داده و باعث انحراف تیغه بینی در طول زمان شود. همچنین تورم و تحریک حفره های بینی یا حفره های سینوسی به دلیل عفونت می تواند راه بینی را بیشتر باریک کرده و منجر به انسداد بینی گردد.

درمان انحراف بینی

اولین مرحله درمان انحراف بینی درمان دارویی است. اگر درمان دارویی موفق نباشد، عمل جراحی با نام سپتوپلاستی برای درمان کجی سپتوم و رفع مشکل تنفسی توصیه می شود. در هنگام عمل جراحی، جراح برش کوچکی را در سپتوم ایجاد می کند و استخوان و غضروف اضافی که تنفس را دچار مشکل می کند بر می دارد. بعضی اوقات عمل زیبایی بینی به همراه سپتوپلاستی برای بهبود ظاهر بینی فرد انجام می شود. این نوع جراحی سپتورینوپلاستی نامیده می شود. سپتوپلاستی همچنین می تواند به همراه عمل سینوس نیز انجام شود.

عمل انحراف بینی معمولا یا با بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام می شود و حدودا یک ساعت یا یک ساعت و نیم با توجه به میزان انحراف زمان می برد.

معمولا در مدت بهبودی از یک اسپلینت داخلی برای تثبیت سپتوم استفاده می شود. اگر عمل انحراف بینی به تنهایی انجام شود تورم و خونریزی عمل کم است، اما اگر عمل انحراف به همراه زیبایی انجام شود، خونریزی و تورم تا یک الی دو هفته بعد از عمل طبیعی است. پیشنهاد ما به شما این است که بعد از سن 15 سالگی جراحی انحراف بینی انجام شود زیرا که بینی دیگر رشدی نخواهد داشت.

مطالعه این مطالب نیز توصیه می‌گردد:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 4 =