در صورتی که اخیرا جراحی صورت و فک را انجام داده ‌اید و الان در دوران نقاهت جراحی فک به سر می برید، و یا اینکه می خواهید در آینده اقدام به این جراحی نمایید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود مجبور شود جراحی صورت و فک را انجام دهد؛ به طور مثال افرادی که به صورت مادرزادی دچار مشکلات فکی هستند، کسانی که به صورت غیر ارادی از دهن نفس می کشند، افرادی که بدون فشار نمی توانند لب های خود را روی هم بگذارند، هر کسی که در تصادفات دچار شکستگی استخوان فک شده است، افراد دارای فک های جلو آمده یا عقب رفته، فرد های دچار به خشکی دهان و… نیاز به جراحی فک دارند.

جراحی فک چیست؟

این جراحی که در سال های اخیر نیز به شدت مورد استقبال افراد در رده های سنی جوان و بزرگسال قرار گرفته است، در اصل یک جراحی زیبایی در حوزه سلامت دهان و دندان می باشد.

مشکلاتی همچون جلو آمدن فک، عقب رفتن فک، کج بودن دندان ها و مواردی شبیه به این ها به صورت کلی با انجام ارتودنسی بهبود پیدا می کنند؛ اما در برخی نوارد نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

همچنین گاهی ممکن است استخوان فک در اثر تصادف و یا ضربه شکسته شده باشد؛ در این مواقع نیز لازم است جراحی انجام شود.

پس از جراحی فک، فرد به چه مراقبت هایی نیاز پیدا خواهد کرد؟

در این نوع عمل نیز همانند هنگامی که دندانی کشیده شده است پیشنهاد می شود جهت آرام کردن درد از کمپرس یخ و یا آب سرد استفاده شود.

همچنین استفاده از محلول های شست و شو و ضدعفونی کننده تاثیر بسزایی در روند درمان خواهد داشت. فراموش نکنید که حتی پس از پایان مدت زمان استفاده از محلول های شستشو نیز لازم است از آب نمک برای ضدعفونی کردن دهان و دندان خود استفاده نمایید.

در عمل جراحی فک هم مانند سایر عمل ها برای فرد بیمار داروهایی جهت پیشگیری از بروز عفونت تجویز می شود؛ که این داروها می ‌توانند انواع گوناگونی از آنتی بیوتیک ها باشند. به هیچ عنوان در مصرف داروهایتان کوتاهی نکنید؛ چرا که ممکن است سبب گستردگی عفونت شود، و این عفونت به خون راه پیدا کند.

یکی از مهم ترین مراقبت هایی که لازم است در دوران نقاهت جراحی فک انجام شود، مصرف غذاهای سالم و تغذیه مناسب می باشد.

به طور مثال آناناس می ‌تواند سرعت التیام زخم ها را افزایش دهد. خوب است که پس از انجام این جراحی از کمپوت های آناناس استفاده کنید. البته در روزهای اولیه بعد از جراحی مواد قندی و خوراکی از طریق سرم به شما داده می شود؛ در نتیجه تا چند روزی ممکن است اجازه استفاده از غذاهای جامد را نداشته باشید.

دخانیات به صورت کلی کاملاً مضر و بیماری زا می باشد. اگر عمل جراحی فک انجام داده اید، یک فرصت خوب برای ترک دخانیات محسوب می شود. سعی کنید در این دوران از مصرف هرگونه دخانیات خودداری نمایید.
درست است که مسواک زدن همیشه موجب سلامت دهان و دندان ها می‌ باشد، و لازم است حداقل سه وعده در روز مسواک زده شود، اما توصیه می شود به مدت یک الی دو روز پس از جراحی مسواک نزنید.

تغذیه در دوران نقاهت جراحی فک

در دوران نقاهت جراحی فک لازم است بیش از پیش، توجه زیادی به غذای خود داشته باشید. همانطور که می دانید بعد از جراحی دهان، دندان و فک تا چند روز قادر به خوردن غذاهای جامد نخواهید بود؛ به همین علت لازم است از غذاهای مایع همچون سوپ و یا نوشیدنی های دارای پروتئین استفاده شود.

اگر صورت و یا دهانتان دچار تورم شد، می توانید از کرفس و آناناس برای کاهش آن استفاده نمایید.

در برخی جراحی ها نیز ممکن است فک سیم پیچی شود، در این صورت بیمار حق استفاده از غذای جامد را تا زمان برداشتن سیم‌ها نخواهد داشت و باید فقط از غذاهای مایع، نوشیدنی ها و مایعات استفاده کند.
اگر دهان و فک شما دارای درد غیر قابل تحمل باشد، بهتر است غذاها را به صورت میکس و پوره استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که در هفته های اول پس از جراحی باید کاملاً از خوردن غذاهای سفت و خام پرهیز شود.

پس از جراحی به طور جدی از مصرف نوشیدنی های گازدار بپرهیزید. همچنین خوب است در وعده صبحانه تان از شیر و جوی دوسر استفاده کنید.

مدت زمان دوره نقاهت جراحی فک و صورت

مدت زمان دوره نقاهت جراحی فک کاملاً به نوع جراحی وابسته می باشد؛ اما به طور تقریب و در اکثر مواقع این دوران حدود ۳ الی ۸ هفته ادامه خواهد داشت.

شما می توانید با انجام مراقبت های پس از عمل به بهترین شکل ممکن، در کوتاه تر شدن این دوران نقش داشته باشید.

عوارض محتمل پس از جراحی فک

قبل از هر چیز لازم است متذکر شویم که جراحی خود را در یک مرکز مجهز انجام دهید و همچنین سلامت دهان و دندان خود را به دست یک جراح و متخصص باتجربه بسپارید؛ چراکه هر قدر تجهیزات به روز تر و جراح با مهارت تر باشد، عوارض پس از جراحی فک به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در هر حال ممکن است پس از هر جراحی یکسری عوارض بروز پیدا کند.

برای مثال خونریزی، عفونت، گرفتگی بینی، تورم صورت و لثه و فک، از دست دادن وزن، سفت شدن فک، بی حسی صورت و زبان، مشکل در تکلم و… از مهم ترین و شایع ترین عوارض پس از جراحی دهان، دندان و فک می باشند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم درباره دوران نقاهت جراحی فک توضیحات کامل و جامعی را ارائه دهیم.

مطالب فوق می توانند برای افرادی که در آینده قصد انجام جراحی دهان، دندان و فک را دارند و یا دوستان آشنایان و اقوام آن ها مفید واقع شود.

این نکته را مد نظر قرار دهید که هر چقدر مراقبت های پس از عمل در دوران نقاهت بهتر انجام شود، عوارض کم تری بروز پیدا خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =