امروزه از لیزر در بیشتر جراحی ها و عملیات پزشکی استفاده می شود. به طور مثال در جراحی ‌های چشم، پوست، جراحی پلاستیک، زنان، گوش و حلق و بینی، گوارش، ارتوپدی، نفرولوژی، فک و صورت، و… کاربرد دارد. در این مقاله می خواهیم به کاربرد لیزر در جراحی فک اشاره کنیم.

لازم است بگویم که جراحی فک با استفاده از لیزر در سال های اخیر به علم پزشکی و اتاق عمل های فک و صورت اضافه شده است. اگر می خواهید بدانید که کاربرد لیزر در جراحی فک و صورت چیست؟ و چرا از آن استفاده می شود؟، باید بگوییم که در اکثر مواقع لیزر به عنوان چاقوی جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

البته با مقایسه لیزر و چاقوی جراحی متوجه خواهیم شد که لیزر از برتری هایی نسبت به چاقو برخوردار می باشد. برای مثال در صورت استفاده از لیزر خونریزی بسیار کمی خواهید داشت و برش به طرز چشمگیری تمیز تر خواهد بود.

از دیگر کاربرد های لیزر در جراحی فک و صورت می ‌توان به منعقد کردن عروق و بند آوردن خون اشاره داشت.

ناگفته نماند که از لیزر برای سوزاندن و خارج کردن خرده بافت های برش داده شده نیز استفاده می شود.

 

مزیت های استفاده از لیزر در جراحی فک و صورت

اگر بخواهیم لیزر را با الکتروسرجری (از دیگر روش های ایجاد برش در جراحی) مقایسه کنیم، سرعت بهبود زخم در صورتی که از لیزر استفاده شده باشد به مراتب بیشتر از الکتروسرجری خواهد بود.

از طرف دیگر برش حاصل از لیزر به نسبت خشک تر می باشد؛ و از آنجایی که خونریزی بسیار کم تر است، جراح دید بهتری از موقعیت و روند جراحی خواهد داشت. به همین علت زمان انجام جراحی کاهش می یابد.

یکی دیگر از مزایای به کار بردن لیزر در جراحی فک، جلوگیری از آلودگی می باشد. همانطور که می دانید بسیاری از بیماری های واگیردار از طریق خون وارد بدن می شوند. درست است که چاقو های جراحی و تمامی لوازم مورد استفاده در جراحی کاملا استریل هستند، اما در تاریخ علم پزشکی اشتباهاتی که منجر به آلوده شدن بیمار شده ‌اند کم نبوده است.

اگر چاقوی جراحی استریل نباشد و به ویروسی آلوده باشد، آن ویروس وارد خون فرد خواهد شد.

علاوه بر این، اگر بیمار مستعد به باکتریمی باشد استفاده از لیزر می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری نماید.

حین جراحی اگر از چاقو جهت ایجاد برش ها استفاده شود، درصد خطای جراح بالا تر از زمانی است که از لیزر کمک بگیرد؛ زیرا استفاده از لیزر کاملاً مکانیکی بوده و احتمال خطای انسانی کاهش خواهد یافت و نتیجه آن کم تر شدن تروما و آسیب بافت ها می باشد.

برش های ایجاد شده توسط لیزر به قدری تمیز و کوچک هستند که به ندرت احتیاج به بخیه و پانسمان پیدا خواهید کرد.

اگر لازم باشد جراحی در قسمت های نزدیک به کام نرم و سخت گلو انجام شود، لیزر گزینه بهتری برای جراحی می باشد؛ چراکه کارکرد لیزر در این نواحی بسیار ساده و کم ریسک تر می باشد.

برش های حاصل از لیزر به گونه ای هستند که در برخی موارد حتی ممکن است بیمار نیاز به بی حسی نیز نداشته باشد.

افرادی که دچار بیماری هموفیلی هستند و در انعقاد خون مشکل دارند، بهتر است از روش های درمانی و جراحی هایی که در آن ها است لیزر استفاده می ‌شود کمک بگیرند.

مراقبت های پس از جراحی با استفاده از لیزر

یکی از مهم ترین نکات آن است که پس از جراحی فک و صورت به وسیله لیزر، از شستشوی دهان پرهیز شود. توصیه می کنیم جهت جلوگیری از بروز خونریزی تا یک روز دهان خود را شستشو ندهید.

اگر غذای بلعیده شده به زخمتان چسبید، لازم است آن نواحی را به طور آرام با آب ولرم و یا محلول ضدعفونی کننده شستشو دهید.

هرگز فراموش نکنید که مدتی پس از جراحی لازم است دوباره نزد دندان پزشک خود روید تا از روند بهبود زخم اطلاع پیدا کنید.

به طور کلی هر مراقبتی که پس از جراحی دهان و دندان لازم است و دندان پزشکتان به شما توصیه کرده است را باید قدم به قدم دنبال کنید.

کلام آخر

در این مقاله درباره کاربرد لیزر در جراحی فک سخن گفتیم. اگر حین جراحی از لیزر برای ایجاد برش ها کمک گرفته شود، زخم با سرعت زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

استفاده از لیزر در جراحی مزیت های فراوانی دارد که پیش از این درباره آن ها به طور مفصل صحبت شده است و اطلاعات جامعی را ارائه داده ایم.

در اصل جراح با استفاده از لیزر در جراحی فک و صورت به بیمار در بهبود زخمش کمک می کند. اگر بیمار هم بتواند مراقبت های لازم پس از عمل را به طور کامل انجام دهد، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

امیدواریم با استفاده از مطالب گفته شده، با کاربرد لیزر در جراحی فک و صورت آشنا شده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =