لبخند زیبا با دندان های سالم ومرتب

ایمپلنت، یکی از روش های کاشت دندان است. این روش معمولا برای افرادی دندان خود را از دست داده اند، استفاده می شود. علت های بسیاری وجود دارند که می توانند باعث شوند تا فرد یک و یا چند دندان خود را از دست بدهد. بیماری های لثه، شکسته شدن دندان، پوسیدگی زیاد دندان، بروز مشکل برای استخوان فک و … چند مورد از این علت ها هستند.
همان طور که خودتان نیز می دانید، دندان ها، اهمیت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل آسیب دیدن آن ها، می تواند مشکلات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. همین میزان اهمیت دندان ها باعث شده است تا چند روش به منظور کاشت دندان و جبران از دست دادن دندان ها ابداع شود. یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین روش های کاشت دندان در سال های اخیر، ایمپلنت دندان است.
ایمپلنت دندان معمولا با توجه به وضعیت فضای داخل دهان شما و همین طور حالت استخوان فکتان بستگی دارد.
معمولا ایمپلنت ها به صورت تمام تیتانیوم ساخته می شوند؛ دلیل انتخاب عنصر تیتانیوم برای انجام ایمپلنت دندان، سازگار بودن این فلز با بدن انسان است. ایمپلنت ها در ابتدا بر روی لثه ها کاشته می شوند و پس از ادغام شدن ایمپلنت و استخوان، پروتز دندان بر روی آن ها قرار می گیرد.

انواع ایمپلنت

ایمپلنت های دندان به دو نوع اندوستیال و ساب پریوستال تقسیم می شوند.

ایمپلنت ساب پریوستال

ایمپلنت های ساب‌پریوستال نوع قدیمی تری از ایمپلنت دندان ها هستند که امروزه نسبت به گذشته، بسیار کم تر مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش، ایمپلنت در داخل بافت لثه و بر روی سطح خارجی استخوان آرواره قرار می گیرد. البته این نوع از ایمپلنت ها، معمولا مقاومت کم تری دارند و به همین دلیل، امروزه به هیچ بیماری توصیه نمی شوند.

ایمپلنت اندوستیال

ایمپلنت های اندوستیال نوع رایج ایمپلنت ها هستند. این ایمپلنت ها معمولا انواع مختلفی دارند؛ پیچی (screw)، تیغه ای (blades) و استوانه ای (cylinder) از انواع ایمپلنت های اندوستیال هستند. گاهی هیچ نیازی نیست که برای کاشت هر دندان یک ایمپلنت جدا کاشته شود و ممکن است هر یک ایمپلنت بتواند برای نگهداری کردن از بیشتر از یک پروتز دندان نیز، کافی باشد.
یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد ایمپلنت ها بدانید، میزان اهمیت نگهداری کردن از آن ها است. ایمپلنت ها با مراقبت صحیح و دقیق، می توانند ماندگاری خوب و بالایی داشته باشند.

در چه شرایطی روش ایمپلنت کردن برای کاشت دندان مناسب نیست؟

یکی از عواملی که می تواند ایمپلنت دندان را با مشکل مواجه کند، استفاده از داروهایی است که از مشتقات بیس فسفونات ساخته می شوند؛ به همین دلیل بهتر است که در صورتی که از این نوع داروها استفاده می کنید، از انجام ایمپلنت خودداری کنید.
یکی از دیگر از کارهایی که می تواند جلوی خوب به انجام رسیدن نتایج ایمپلنت را بگیرد، شیمی درمانی است؛ به همین منظور، معمولا پزشکان از ایمپلنت کردن برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، امتناع می کنند. استفاده از مواد دخانی مانند سیگار نیز، می تواند یک مانع برای با موفقیت انجام شدن ایمپلنت باشد.

آماده سازی برای انجام ایمپلنت

یکی از مهم ترین کارهایی که باید حتما پیش از انجام عمل جراحی انجام شود، بررسی و معاینه دندان ها است. باید پیش از ایمپلنت دندان برای بیمار، تمامی دندان های پوسیده موجود درمان شوند. علاوه بر دندان ها، لثه ها نیز باید به صورت کاملا دقیق مورد معاینه قرار بگیرند و تمامی مشکلات آن ها، درمان شوند.
بررسی شدن استخوان های دندان بیمار، این امکان را به جراح می دهد تا او بتواند به راحتی محل مناسب برای قرار دادن ایمپلنت ها را پیدا کند. ایمپلنت ها معمولا در نقاطی که استخوان هایشان به اندازه کافی محکم و خوب هستند، قرار می گیرند.
پزشک در هنگام معاینه، باید حتما از شرایط خاص بیمار، بیماری ها و همین طور داروهایی که استفاده می کند، مطلع شود.
بهتر است که برای کامل تر شدن بررسی پزشک و همین طور پیدا کردن محل مناسب برای قرار دادن ایمپلنت، یک عکس x-ray از محدوده دندان ها و لثه بیمار گرفته شود.

ایمپلنت دندان های فک پایین

دوران نقاهت پس از درمان

پس از انجام ایمپلنت حتما باید از عفونت کردن محل جراحی جلوگیری شود؛ برای انجام این کار، بهتر است از داروی آنتی بیوتیک و دهانشویه استفاده کنید. درست مانند سایر عمل های جراحی دیگر، بیمار حتما باید تا چند ماه پس از ایمپلنت به طور منظم به پزشک مراجعه کند و تحت معاینه قرار بگیرد. حتما به این موضوع توجه کنید که مدت زمان بهبود یافتن کامل دندان ها، بستگی به شرایط و وضعیت دهان و دندان بیمار خواهد داشت و این زمان، می تواند متغیر باشد. عمل کردن به توصیه های پزشک، می تواند مدت زمان بهبودی را بسیار کم تر کند. مصرف غذاها و یا نوشیدنی های داغ، پس از ایمپلنت می تواند باعث سوختن دهان شما شود؛ چرا که پس از قرار دادن ایمپلنت ممکن است اعصاب دندان آسیب ببیند و به همین دلیل، شما متوجه میزان داغی غذا نشوید. میزان سفتی غذا نیز، درست به اندازه آن اهمیت دارد؛ حتما تا چند روز پس از انجام جراحی ایمپلنت، غذاهای نرم میل کنید.
یکی از مهم ترین کارهایی که باید پس از ایمپلنت انجام شود، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت مکرر است. توجه کنید که هم ایمپلنت ها و هم پروتزهای بر روی ایمپلنت ها قابلیت تعمیر شدن و همین طور تعویض شدن را خواهند داشت.

عوارض ایملپنت دندان

یکی از عارضه هایی که ممکن است پس از انجام ایمپلنت برای شما اتفاق بی افتد، ورم کردن محل ایمپلنت است. با وجود این که این عارضه می تواند طبیعی باشد، اما امکان دارد که درد نسبتا زیادی را برای شما داشته باشد. در صورتی که درد شدت زیادی داشت و شما قادر به تحمل آن نبودید، می توانید با مشورت پزشک، از داروهای مسکن استفاده کنید.
در صورتی که تا چندین روز پس از جراحی، همچنان درد زیادی داشتید، می توانید با استفاده از تهیه عکس های رادیوگرافی و همین طور سی تی اسکن و مراجعه به پزشک، از علت درد با خبر شوید و آن را درمان کنید.
یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از جراحی ایمپلنت به وجود بیاید شل بودن ایمپلنت ها است. همان طور که گفته شد، ایمپلنت ها پس از کاشته شدن باید با استخوان ادغام شوند. در صورتی که این اتفاق نیفتد، ایمپلنت ها توان ثابت نگهداشتن پروتزها را نخواهند داشت و به دلیل شل بودن، می توانند مشکل ساز شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، لازم است که عمل جراحی دوباره انجام شود.
حتما سعی کنید تا پس از جراحی ایمپلنت و همین طور گذراندن دوران نقاهت، باز هم به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید تا از سلامت کامل ایمپلنت ها اطمینان حاصل کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی، سریعا از آن جلوگیری کنید. یکی از عوارض مهم دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد، آسیب دیدن عصب های موجود در آن نواحی است.

مزایای ایملپنت دندان

کاشت دندان با روش ایمپلنت، یکی از محبوب ترین روش های کاشت دندان است و دلیل آن، شباهت کاملی است که پروتزهای دندان استفاده شده در دندان ها دارند. همچنین باید بدانید با ادغام شدن ایمپلنت ها همراه با استخوان فک، این ایمپلنت ها در صورت مراقبت صحیح می توانند برای مدت زیادی قابل استفاده باشند.
ایمپلنت ها روش های بهتری نسبت به استفاده از دندان های مصنوعی و همین طور پروتزهای دندان متحرک هستند؛ ایمپلنت ها به دلیل ادغام شدن با استخوانتان، نسبت به روش های ذکر شده بسیار محکم تر و مقاوم تر بوده و درست مانند دندان های اصلی و دائمی عمل خواهند کرد.
همان طور که گفته شد ایمپلنت ها درست مانند دندان های طبیعی شما خواهند بود و به همین دلیل، هنگام خوردن غذا، هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نخواهند کرد. ایمپلنت ها همچنین هیچ نیازی به وسیله های اضافی برای ثابت ماندن ندارند؛ بهتر است بدانید که ایمپلنت ها هیچ گونه تاثیر منفی بر روی نحوه صحبت کردن شما نخواهند داشت، چرا که آن ها در جای مناسب و همین طور با میزان استحکام کافی قرار می گیرند.

انواع ایملپنت های مورد استفاده در ایران

معمولا اکثر ایمپلنت های استفاده شده، ایمپلنت های آمریکایی و کره ای هستند. ایمپلنت های کره ای از انواع رایج تر ایمپلنت ها هستند که خود آن ها به چند دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند. ایمپلنت های کره ای معمولا بهترین کیفیت ها را در میان ایمپلنت های موجود در ایران دارا هستند؛ به طوری که کیفیت آن ها از ایمپلنت های اروپایی نیز بیشتر است.

ایمپلنت دندان جلو

عوامل تعیین کننده قیمت ایملپنت دندان

میزان هزینه ایمپلنت دندان ها به عوامل زیادی مانند تعداد مورد نیاز ایمپلنت و پروتز دندان بستگی دارد. بدیهی است که هر چقدر تعداد ایمپلنت ها بیشتر باشد، هزینه بیشتری را هم در بر خواهد داشت.
اندازه استخوانی که قرار است ایمپلنت ها بر روی آن قرار بگیرند نیز، بسیار حائز اهمیت هستند؛ چرا که در صورت کوچک بودن و یا نامناسب بودن فرم آن استخوان، ممکن است به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید.
یکی دیگر از مهم ترین معیارهایی تعیین قیمت ایمپلنت ها نیز نوع و جنس آن ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =