جراحی فک در شمال تهران

جراحی فک در شمال تهران


جراحی فک در شمال تهران ، با قیمتی مناسب انجام می شود. آناتومی فک، صورت و دندان در کیفیت زندگی تاثیر مستقیمی دارد. بی نظمی های اسکلتی و دندانی می توانند ساختار نامناسبی ترسیم کنند و باعث ناراحتی و مشکلات عملکردی زیادی برای بیمار شوند. سردرد، درد فک، مشکلات تنفس و حتی مشکلات سیستم جونده و استخوانی عضلانی از جمله مواردی هستند که مشکل اسکلتی فک به وجود می آورد. با انجام جراحی فک در صورت لزوم می ‌‌توان ناهنجاری های موجود در سیستم جویدن، تنفس و حتی تا حدودی صحبت کردن را بهبود بخشید.

علاوه بر این، بر زیبایی چهره فرد تاثیر چشمگیری خواهد داشت. جراحی فک در شمال تهران زیر نظر متخصصان با تجربه ای انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جراحی فک چیست؟

در جراحی فک که جراحی ارتوگناتیک نیز نام دارد، ناهنجاری های استخوان فک و تمام ناهماهنگی های مربوط به فک ها با دندان ها اصلاح می شوند. در نتیجه فک ها و دندان ها عملکرد بهتری خواهند داشت. جراحی فک و صورت، ظاهر افراد را به طرز چشمگیر و فوق العاده ای بهبود می بخشد.

همچنین به بهبود توازن و زیبایی صورت کمک می کند. در واقع هدف اصلی از جراحی فک، درمان بهبود فرم و عملکرد از طریق اصلاح اسکلت فک و صورت است که تاثیر مستقیمی بر روی حرکات اسکلتی دارد.

جراحی فک چیست؟انواع جراحی فک

برای اصلاح ناهنجاری مربوط به فک ابتدا جراح بر روی فک، برشی ایجاد می کند. سپس به کمک این برش قسمتی از استخوان فوقانی که روی دندان قرار گرفته را بر می دارد. در آخر، به وسیله پیچ و صفحه هایی در محل خود ثابت می گردد. به این جراحی اپن بایت می گویند که از جراحی های فک می باشد. جراحی اپن بایت انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

1- جراحی فک بالا

یکی از پرکاربردترین جراحی ارتوگناتیک، جراحی فک بالا است که در آن دندان نهفته و لثه خارج شده و دندان و لثه باقی مانده به طرف عقب کشیده می شوند. به فک بالا، ماگزیلا نیز می گویند. در این نوع عمل، جراح برش هایی در لثه ی فک بالا ایجاد می کند.
سپس بخش آزاد فک را به محل جدیدی که تعیین شده، حرکت می دهد و با صفحات فلزی کوچک و پیچ آن را در جای خود فیکس می کند. این صفحات و پیچ‌ ها از جنس تیتانیوم بوده که یک فلز بسیار بی ‌اثر می باشد و استفاده از آن در بدن بی‌ خطر است. در نهایت برای لثه از بخیه‌ های قابل جذب استفاده می شود.
جراحی فک بالا برای اصلاح اپن بایت، جلو بودن یا عقب بودن بیش از حد فک بالایی، کراس بایت، شکاف لب و … کاربرد دارد.

جراحی فک بالا
جراحی فک بالا

2- جراحی فک پایین

در اصطلاح پزشکی به فک پایین، مندیبولار می گویند. جراحی فک پایین با هدف درمان عقب رفتگی یا بیرون زدگی فک پایین انجام می شود. در این جراحی، فک پایین را به طور عمودی برش داده و در نهایت به طرف عقب می برد. بعد از برش داخل سطح دهان، جراح می تواند با استفاده از دو روش استخوان را برش دهد.
روش اول، استئوتومی SSRO است که در آن فک استخوان توسط جراح به صورت عمودی برش داده می شود. در روش دوم یعنی استئوتومی IVRO، جراح استخوان فک را به صورت مورب برش داده و قسمتی از آن را بر می دارد. این برش ها تا جای که بخش جلویی فک آزاد شود، ادامه دارد. سپس فک به حالت جدید خود یعنی جلو یا عقب منتقل می شود و با استفاده پیچ و پلیت در جای خود تثبیت می گردد.

جراحی فک پایین
جراحی فک پایین

3- جراحی فک بالا و پایین

در صورت بلند بودن صورت و وجود مشکلاتی مانند جلو بودن لب ها و چانه، نیاز است تا هر دو فک با هم جراحی شوند. در این نوع جراحی، فک بالا به بالا و فک پایین به جلو برده می شود و با عقب بردن نوک چانه، بلندی صورت تنظیم شده و چهره خوش فرم می گردد.

جراحی فک بالا و پایین
جراحی فک بالا و پایین

4- ژنیوپلاستی (جراحی چانه)

ژنیوپلاستی، جراحی کم تهاجمی می باشد که به منظور اصلاح عقب رفتگی چانه و دستیابی به ساختار مطلوب و زیبای صورت طراحی شده است. با جراحی چانه می توان فک های کوچک را بزرگ تر نمود و چانه و فک را به سمت جلو آورد.
در این روش، جراح یک برش از میان استخوان چانه ایجاد می کند. با این برش، استخوان مشکل دار آزاد می شود و جراح می تواند این ناحیه را به وضعیت مطلوب تبدیل نماید. یک صفحه کوچک از جنس تیتانیوم به منظور محکم کردن چانه در محل جدید خود بر روی استخوان فک مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

پیچ‌ های کوچکی جهت نگه داشتن دائمی صفحه در محل خود استفاده می‌ شوند. جراحی ژنیوپلاستی تاثیر بالایی در بهبود وضعیت فک و زیبایی ظاهری افراد دارد.

ژنیوپلاستی (جراحی چانه)
ژنیوپلاستی (جراحی چانه)

مزایای جراحی فک

در مواقع ضروری برای درمان از جراحی فک استفاده می شود. این جراحی مزایای زیادی برای افراد دارد. از جمله آن عبارتند از:

• غذا خوردن را آسان و راحت نموده و کمتر غذا بین دندان ها گیر می کند. زیرا جراحی فک باعث تماس بهتر دندان ها می شود.
• بهداشت دندان و دهان را راحت تر می نماید. در نتیجه بروز بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی را کاهش می دهد.
• با این جراحی می توان تلفظ حروف و کلمات را اصلاح نمود.
• جراحی فک باعث افزایش اعتماد به نفس شده و زیبایی دلنشینی به چهره می دهد.
• با جراحی فک می توان سایش دندان ها، شکستگی یا لب پرشدگی آنها را کاهش داد. زیرا بار به طور یکنواخت بر روی دندان ها توزیع می شود.
• جراحی ارتوگناتیک موجب بهبود تنفس می گردد. زیرا ناهنجاری فک ها در تنفس مشکل ایجاد می کنند.
• عملکرد دهان و دندان را بهبود می بخشد.
• لب ها بدون فشار و راحت بسته می شوند.

مزایای جراحی فک

دلایل انجام جراحی فک

جراحی فک برای درمان، بهبود و اصلاح نامرتبی فک و دندان ها که با ارتودنسی قابل درمان نمی باشند، انجام می شود. اختلالات فک و دندان به دلایل ژنتیکی، مادرزادی یا تکاملی به وجود می آیند. بنابراین از بدو تولد و یا هنگام رشد همراه فرد هستند. آسیب های مفاصل فک و رشد تومور باعث بدشکلی فک و دندان در هر سنی می شوند.
برخی از دلایلی که فرد مبتلا به ناهنجاری فک و دندان به جراحی فک نیاز دارد را می توان مشکلات گفتار، سایش بیش از حد و خراب شدن دندان ها نام برد. همچنین عدم تقارن صورت، عدم بسته شدن کامل لب ها، مشکلات تنفسی، عدم قرارگیری دندان‌ ها روی یکدیگر، زخم دهان و … از دلایل نیاز به جراحی فک هستند. برخی دیگر از آنها عبارتند از:

• ایمپلنت های دندانی و رفع ضایعات استخوانی
• آسیب مفاصل فک بر اثر ضربه
• وجود عفونت در حفره دهان، غدد بزاقی، فک و گردن
• نقص مادرزادی (مشکلات شکاف لب، کام و رشد فک)
• رشد غیر طبیعی هر دو فک
• عدم توانایی صحیح خوردن و جویدن
• اختلال در مفاصل فک
• آسیب مفاصل فک بر اثر ضربه

دلایل انجام جراحی فک

علاوه بر موارد گفته شده، جراح فک و صورت می تواند عمل ایمپلنت دندان را انجام دهد. به همین منظور، دندان های اصلی را خارج کرده و دندان های مصنوعی را جایگزین می کند. ایمپلنت ها به طور دائمی در فک باقی می مانند و بعنوان دندان جایگزین عمل می کنند. ایمپلنت برای فرد دارای فواید سلامتی و زیبایی می باشد.
جراح فک می تواند استخوان ها را بتراشد، مفاصل را دوباره تنظیم کند یا حتی حفره های خراب را بازسازی نماید. اگر صورت یا فک شما شکسته یا نامرتب باشد، جراح فک و صورت می تواند آن را ترمیم نماید.

جراحی فک چگونه انجام می شود؟

به طور کلی، جراحی فک نوعی عمل طولانی و پیچیده است که جراح باید نسبت به اصلاح فک، دهان و دندان آگاهی و تجربه کامل داشته باشد. جراح باید عملکرد دهان و دندان را به خوبی بررسی نماید. در صورتی که به این موارد توجهی نشود، بعد از عمل بیمار با مشکلاتی در کارکرد دهان و دندان خود رو به رو خواهد شد.

روند جراحی فک با مشاوره و ویزیت شروع می شود تا جراح اقدامات اولیه برای عمل را انجام دهد. بعد از تهیه عکس های رادیولوژی و اسکن های مورد نیاز، جراح استراتژی عمل را مشخص می کند.

جراح در ابتدا بافت های داخل دهان را برش می دهد تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. سپس برش هایی در استخوان فک ایجاد می کند تا بتواند آن را حرکت دهد و به موقعیت بهتری منتقل کند.

پس از جابجایی استخوان های فک و تعیین جای آن، جراح از پلاک استخوانی کوچک، پیچ، سیم و حلقه های کشی برای ثابت نگه داشتن استخوان ها در جایگاه جدید استفاده می نماید. به مرور زمان، سیم ها و پیچ ها بخشی از ساختار فک خواهند شد و نیازی به در آوردن آنها نمی باشد.

جنس پلاک های استفاده شده از تیتانیوم است که فلزی بی اثر می باشد و استفاده از آن برای بدن خطری ندارد.

در برخی موارد استخوان اضافی به فک اضافه می شود. این استخوان ممکن است از ران یا دنده برداشته شود. استخوان پیوندی با پلاک و پیچ در جای خود ثابت می شود.

در مواردی هم ممکن است لازم باشد استخوان تغییر شکل پیدا کند تا فک شکل بهتری پیدا نماید. در آخر بعد از تعیین روش مناسب، جراح برای جوش خوردن لثه از بخیه های جذبی استفاده می نماید.

جراحی فک چگونه انجام می شود؟

سن مناسب انجام جراحی فک

عمل فک بر روی استخوان فک انجام می شود. سن مناسب برای جراحی فک 18 الی 25 سالگی می باشد. زیرا رشد فک در این سن به مرحله نهایی خود رسیده و متوقف می شود. معمولا رشد استخوان ها در دخترها بین 14 تا 16 سالگی و در پسرها بین 17 تا 21 سالگی به اتمام می رسد.

تغییر چهره به وسیله جراحی فک هم باید در همین سنین که فرد بلوغ استخوانی خود را پشت سر گذاشته، انجام شود. اما اگر فک بیمار دچار مشکل حادی باشد، جراح فک بر روی بهبود مشکل موجود در فک تمرکز می کند. در این مورد سن متقاضی اهمیتی ندارد.

عوارض جراحی فک

جراحی فک علاوه بر مزایایی که دارد، دارای عوارضی نیز می باشد. این عوارض بدلیل عدم مهارت جراح فک به وجود می آید. از عوارض جراحی فک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

عوارض جراحی فک

1- خونریزی

خونریزی جزئی پس از جراحی فک طبیعی می باشد و ممکن است یک تا دو هفته پس از جراحی فک، خون دماغ شوید. خونریزی داخل بافت نرم باعث کبودی آن قسمت می شود و می تواند خیلی گسترده باشد.
در مراحل اولیه، کبودی آرواره را می پوشاند، اما اگر گسترش پیدا کند تا پایین گردن و بالای قفسه ی سینه را نیز در بر خواهد گرفت.
وقتی خونریزی غیر معمول می باشد که هنگام جراحی نیاز به انتقال خون باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است بیمار به تزریق خون نیاز داشته باشد. بعضی از بیماران قبل از جراحی، خون خود را اهدا می کنند و اگر هنگام عمل نیاز بود از آن استفاده می نمایند.

2- عفونت

در همه ی جراحی ها احتمال عفونت وجود دارد. به همین دلیل در حین جراحی و پس از آن به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا در صورت وجود عفونت به راحتی درمان شود.

3- بی حس شدن

پس از جراحی فک در نواحی اطراف فک دچار بی حسی خواهید شد. اگر فک بالا عمل شده باشد، بالای دندان ها و اگر فک پایین عمل شده باشد، لب پایین و چانه بی حس خواهد شد. هنگامی که رشته های عصبی در حال بهبود هستند، با احساس سوزن سوزن شدن روبرو خواهید شد. احساس عادی معمولا پس از 6 ماه یا کمتر بر می گردد.

4- سفتی فک و صدای مفاصل آن

پس از جراحی ارتوگناتیک، مفاصل فک به مدت چند ماه سفت خواهند بود. بهترین تمرین برای جلوگیری از سفتی مفاصل، فعالیت های عادی فک مانند جویدن می باشد. گاهی اوقات ممکن است صدای ساییده شدن در مفاصل، هنگام شروع حرکت فک اتفاق بیفتد. امکان دارد این صداها دائمی باشند، اما کاربرد فک را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

5- تورم

تورم از خصوصیات بارز دوره ‌ی بهبودی پس از جراحی فک است. قرار دادن یخ به مدت 48 ساعت اول بر روی صورت در کم کردن تورم تاثیر دارد. پس از آن گرمای خارجی به شکل پدهای حرارتی یا کمپرس گرم به کاهش تورم کمک می ‌کند.

علاوه بر عوارض بالا می توان به کاهش وزن، کبودی، گرفتگی بینی و … نیز اشاره کرد.

مراقبت های لازم پس از جراحی فک

• استراحت مطلق بیمار
• خودداری از خوردن غذاهای سفت و جویدنی
• مصرف غذاهای عادی پس از گذشت 6 تا 8 هفته
• استفاده از دخانیات ممنوع
• خودداری از انجام فعالیت های سنگین
• استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم
• مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط جراح
• استفاده از محلول آب و نمک برای شست و شو و ضدعفونی کردن
• خودداری از مسواک زدن به مدت 1 روز

رژیم غذایی بعد از جراحی فک

بعد از جراحی فک مصرف مایعات فراوان را فراموش نکنید. در ادامه به طور کامل رژیم غذایی تا دوران بهبودی را شرح می دهیم:

رژیم غذایی بعد از جراحی فک

• 2 روز اول بعد از جراحی

در 2 روز اول بعد از جراحی، تنها باید غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند را مصرف کنید. فرنی، شله زرد، ماست، شیر و … را می توانید مصرف نمایید.

• تا هفته دوم بعد از جراحی

در این دوران حتما از قاشق های کوچک و غذاهایی مانند تخم مرغ آب پز، سوپ جو، ماکارونی، شیر، اسموتی و پوره سیب زمینی استفاده کنید.

• 3 هفته بعد از جراحی

از هفته سوم به بعد می توانید غذاهایی با جویدن کم مانند املت، کتلت، کته ولقمه های کوچک را انتخاب نمایید.

• تا هفته ششم بعد از جراحی

در این زمان می توانید غذاهای بیشتری بخورید. اما همچنان از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید. در صورتی که قصد مصرف گوشت را دارید، حتما آن را به قطعات کوچک تر تقسیم نمایید. همچنین توجه کنید که حجم غذای مصرفی شما فشاری به استخوان های فک وارد نکند.

• 6 هفته بعد از جراحی

در این زمان می توانید رژیم غذایی خود را به طور کامل شروع کنید. اما باز هم تا بهبودی کامل فک خود و تا حدود 3 ماه پس از عمل، نباید غذا های سفتی مانند گوشت، هویج، پیتزا و … مصرف نمایید.

هزینه جراحی فک

هزینه جراحی‌ فک به پارامترهای زیادی بستگی دارد. از این پارامترها می توان محل انجام جراحی، مهارت جراح، شدت اختلالات فک، هزینه بیهوشی، داروهای تجویز شده و … را نام برد. علاوه بر این، علت انجام جراحی که می تواند به دلایل پزشکی انجام شده باشد و یا زیبایی بر شرایط پوشش بیمه ‌ی بیمار و هزینه جراحی تاثیر می ‌گذارد.

جراحی فک در شمال تهران

جراحی فک در شمال تهران، زیر نظر بهترین جراحان انجام می گردد. در واقع جراحی فک، مجموعه گسترده ‌ای از جراحی ‌ها می باشد که هنگام آسیب دیدن به فک و یا جمجمه انجام می شود. امکان دارد که این مشکل، استخوان یا عضله را درگیر کرده باشد.
جراحی فک در شمال تهران نوعی عمل برای ترمیم حالت فک و دندان است. به طوری که مشکلات دهان و دندان را برطرف می کند.
همچنین بی نظمی های دندان را که باعث مشکلاتی مانند جویدن غذا می شوند را رفع می نماید. علاوه بر این، جراحی فک در شمال تهران بر روی ظاهر فرد تاثیر می گذارد و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد. اگر شما نیز به هر دلیلی نیاز به عمل فک دارید برای جراحی فک در شمال تهران با ما در ارتباط باشید.

جراحی فک در شمال تهران
جراحی فک در شمال تهران

بهترین جراح فک در شمال تهران

بهترین جراح فک در شمال تهران از روش های تشخیصی و درمانی لازم برای اختلالات دهان، دندان و فک استفاده می کند. در واقع وظیفه اصلی بهترین جراح فک در شمال تهران، بهبود عملکرد و ظاهر فک می باشد.
بهترین جراح فک در شمال تهران، توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات برای انتخاب بهترین روش درمانی را دارد. همچنین از تجهیزات به روز و پیشرفته برای درمان استفاده می نماید. بهترین جراح فک در شمال تهران در صورت نیاز از جراحی های ترمیمی – زیبایی و ایمپلنت استفاده می کند. برای ارتباط با بهترین جراح فک در شمال تهران با ما در ارتباط باشید.

بهترین جراح فک در شمال تهران
بهترین جراح فک در شمال تهران

سوالات متداول

1- آیا جراحی فک، سخت می باشد؟

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شده و به همین دلیل روند درمانی را متوجه نخواهید شد. در ادامه هم با کمک مسکن و چند روز استراحت بهبودی خود را به دست می آورید.

2- جراحی فک چقدر زمان می برد؟

نوع جراحی تاثیر به سزایی در مدت زمان انجام آن دارد. به طور معمول زمان جراحی فک، حدود 1 الی 2 ساعت بوده که با توجه به شرایط هر بیمار، ممکن است زمان جراحی بیشتر شود. در صورتی که هر دو فک مورد جراحی قرار گرفته باشد، عمل به حدود 6 ساعت زمان نیاز دارد.

3- دوره نقاهت بعد از جراحی فک چقدر است؟

حدود 6 هفته بعد از عمل، بهبودی اولیه به دست می آید. اما ممکن است تا حدود 12 هفته برای به دست آوردن بهبودی کامل زمان نیاز باشد.

4- بیمار چه مدت بعد از جراحی فک می تواند به فعالیت های ورزشی خود بپردازد؟

بعد از جراحی فک بیمار باید تا چند روز استراحت داشته باشد و انجام فعالیت های سنگین را محدود نماید. بعد از حدود 10 روز می تواند فعالیت های عادی خود را دنبال کند، اما از فعالیت های سنگین تا چند ماه باید خودداری شود.

5- هزینه جراحی فک چگونه است؟

ابتدا متخصص جراحی فک و صورت بیمار را معاینه می کند و بر اساس میزان ناهنجاری، هزینه و دستمزد جراحی را تعیین می نماید. هزینه بیمارستان و کلینیک نیز هر کدام بسته به امکانات و موقعیت محل، تعیین می گردد. برخی بیماران نیز ممکن است نیاز به جراحی فک در چند مرحله داشته باشند. در نهایت هزینه جراحی فک و صورت با در نظر گرفتن موارد بالا توسط جراح فک و صورت تعیین می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =