جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی شایع ترین جراحی زیبایی در کشور ما پس از جراحی بینی  می باشد که در صورتیکه افتادگی پلک بیش از حد باشد و باعث بروز مشکلاتی مانند کاهش دید فرد شود نیاز به دررمان دارد.

بلفاروپلاستی جهت بازسازی و ساختن پلک صورت می گیرد یک روش ساده و بی خط است که با هدف رفع پف و افتادگی ، رفع چربی و اصلاح مدل چشم و بیماری های مادر زادی می باشد.

قابل کر است که در انجام این عمل زیبایی به صور کامل چین و چروک های اطراف چشم از بین نمیرود ولی چین و چروک های خفیف دور چشم ناپدید می شود.

دوران نقاهت و بهبودی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا دوره نقاهت و پس از عمل بلفارو پلاستی چند هفته طول میکشد که بخیه ها بعد از گذشت 2 وز تا حدود یک هفته کشیده می شود.

در هفته اول بعد از عمل چشم بیمار باید استراحت زیادی را داشته باشد که قرمزی و تورم آن کاهش یابد. هر گونه فشار در این ناحیه باعث افزایش جریان خون  در آن ناحیه می شود که باید از آن مراقبت کرد.

حدود ده روز پس از انجام عمل طول می کشد تا چشم بتوانند به فعالیت‌های روزمره و عادی خود بپردازد.

جراحی پلک بالا

هدف از انجام جراحی پلک بالا رفع افتادگی، پف چشم و از بین رفتن پوست اضافی پلک است که بر روی رویش خط مژه پس از ایجاد برش و تخلیه کیسه های چربی ایجاد می شود.

جراحی پلک تحتانی

هدف از انجام جراحی پلک پایین توسط جراح پلکاز بین بردن  پف پلک پایین می باشد که با برداشتن پوست اضافی و کیسه های چربی و ایجاد برش بر روی خط مژه های پلک پایین ایجاد می شود و در نتیجه باعث جوان تر دیده شدن چشم ها می گردد.

انتخاب متخصصص با تجربه و آزموده بسیار مهم است زیرا اگر به درستی انجام نشود ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل گرد  شدن چشم ، آشکار شدن سفیدی زیر چشم و برگشتگی پلک پایین در بیمار شود.

بدلیل وجود چین های طبیعی چشم جای هیچ گونه زخم و بخیه ای در چشم باقی نمی ماند.

عمل زیبایی بلفاروپلاستی

در موارد زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

• تب و لرز شدید
  • خروج هر گونه عفونت از چشم
  • خونریزی چشم
  • اختلال تنفسی
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • درد ناگهانی تیزی در ناحیه چشم
  • از بین رفتن و تاری شدید دید و بینایی
  • جدا شدن بخیه ها از یکدیگر

عوارض جراحی پلک

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی میتواند علاوه بر نداشتن عوارض، رضایت بیمار را به دنبال داشته باشد، این اتفاق درصورتی حاصل می شود که در انتخاب جراح و متخصص خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.
از جمله عوارض جراحی پلک میتوان موارد زیر را نام برد:
• عفونت پلک
• دوبینی
• کاهش بینایی
• بی حسی
• درد شدید
• غیر قرینگی پلک ها

البته وجود کبودی و تورم بعد از جراحی امری طبیعی است.و به مرور زمان از بین می رود که شدت ان بستگی به شرایط و پوست بیمار دارد.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی پلک

• از کشیدن سیگار به مدت 2 هفته قبل از جراحی وبه مدت 48ساعت از آشامیدن الکل اجتناب نمایند.
  • باید تا مدتی از خوردن داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شود مانند پروفن پرهیز کنید.
  • درر صورت وجود بیماری استفاده از داروی خاص حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بعد از جراحی به هیچ وجه به چشمان خود دست نزنید.
  • جهت رفع تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • پس از جراحی تا مدتی به صورت طاق باز بخوابی و سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
  • در صورت بروز درد شدید در ناحیه پلک میتوانید با اجازه پزشک خود از مسکن استفاده کنید.
  • تا مدتی از عینک آفتابی استفاه کنند.
  • تعویض پدهایی که بیماران بر روی پلک قرار می دهند هر 24 ساعت یک بار.
  • از انجام فعالیت هایی هم چون کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون ، مطالعه که منجر به خشکی چشم می شوداجتناب کنند.

مراقبت از محل برش جراحی پلک

• نواحی برش‌ های عمل پلک را با آب و صابون بشویند و آن نواحی را خشک کنید.
• جراح پلک ، برای بیماران بعد از عمل پلک یک سری پماد تجویز می کند که استفاده مرتب از آن ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین در این باره سهل انگاری نکنید.
• جهت مرطوب نگه داشتن چشم از قطره چشم استفاده کنید.
• استحمام منعی ندارد، اما باید توجه کنیدکه با صورت خود با ملایمت برخورد کنید تا از وارد شدن آسیب به پلک خود داری کنید.
• جهت رفع سریع جای زخم‌ از ویتامین E و کره کاکائو استفاده کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی پلک

• پس از انجام جراحی پلک رژیم غذایی خود را با مواد آبکی و نرم شروع کنید .
• از مواد غذایی پروتئین دار استفاده کنید .
• استفاده از میوه و سبزیجات و مصرف مایعات جهت کاهش احتمال یبوست در بیمارانی که جراحی پلک انجام داده اند الزامی است.
• برخی داروهایی که نباید مصرف کنید عبارتند از وارفارین، آسپیرین و مسکن‌های بدون نیاز به نسخه پزشک مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و…
• عمل بلفارو پلاستی یک عمل جراحی سرپایی است که جراح با توجه به شرایط بیمار این عمل را انجام میدهد.

مسکن‌ها:

جهت کاهش درد ناشی از جراحی به مصرف داروهای مسکن احتیاج داررید که در مورد نوع و نحوه مصرف هر کدام از آن ها باید ببا پزشک خود مشورت کنید.
مسکن ها داروهایی هستند که اغلب باعث ایجاد سرگیجه و یا خواب آلودگی می شوند پس در استفاده از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید و محتاط باشید.

داروهای چشم:

• جهت رفع خارش و خشکی و قرمزی چشم از داروهایی مطابق دستور پزشک استفاده کنید.
• از قطره یا پماد چشم استفاده ‌کنید.
• این داروها شامل قطره‌ها و پمادهای چشم مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، استروئیدها و اشک مصنوعی است که اشک مصنوعی جهت جلوگیری از خشک شدن زیاد چشم است.
• آنتی‌بیوتیک ها از بروز عفونت پیشگیری می‌کند یا استروئیدها به کاهش التهاب، قرمزی، درد و تورم کمک می‌کنند. ک مصرف آن ها را باید با اجازه پزشک قطع کنید.