آیا کم خونی در عمل بینی موثر است؟

کم خونی یک اصطلاح پزشکی است که به این معنی می‌باشد که یک فرد به اندازه کافی گلبول قرمز یا هموگلوبین ندارد.

بدن این افراد هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به تمام نقاط بدن منتقل می‌­کند.

اختلال شایع کم خونی می‌­تواند یک وضعیت موقتی یا طولانی مدت باشد و می‌­تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

با کم خونی خفیف ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. علائم می‌تواند شامل ضعف، خستگی، تنگی نفس، سردرد و مشکل درتفکر یا تمرکز باشد. به منظور تایید کم خونی آزمایش خون مورد نیاز است.

راه تشخیص کم خونی

بهترین راه برای اطلاع از کم خونی این است که آزمایش خون بدهید. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند آزمایشاتی را انجام دهند.

کم خونی خفیف نسبتا شایع است و به راحتی تشخیص داده می‌شود و با مکمل‌های آهن درمان می­‌شود. بسیار کم پیش می­‌آید که افراد به دلیل مشکل کم خونی عمل بینی خود را به عقب بیاندازند. اگر سابقه کم خونی دارید یا فکر می­‌کنید دچار کمبود آهن هستید، حتما درباره آن با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است قبل از عمل نیاز به انجام آزمایش هموگلوبین داشته باشید. اگر سطح آهن شما پایین است، ممکن است مکمل آهن به شما پیشنهاد شود.

کم خونی شایع است و تقریبا در یک سوم بیماران تحت عمل جراحی ظاهر می‌­شود. اغلب این تصور غلط وجود دارد که کم خونی بی ضرر است، در حالی که، به طور مستقل با عوارض و مرگ و میر قابل توجهی همراه است. تشخیص مناسب به دنبال درمان کم خونی، آمادگی بیمار را برای جراحی بهبود می­‌بخشد و به مدیریت شرایط همراه کمک می­‌کند، طول مدت درمان و میزان بستری مجدد را کاهش می­‌دهد و خطرات انتقال خون را کاهش می‌دهد. روش‌های درمانی ممکن است شامل مکمل‌های غذایی مانند آهن، B12 و فولات، تغییر در داروها، مدیریت بیماری‌های التهابی مزمن یا بدخیمی های تشخیص داده نشده باشد. بهتر است قبل از عمل به بررسی این موارد بپردازید.

مطالعات نشان داده است که کم خونی در بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی انتخابی را دارند، بسیار متداول است و بسته به نوع مشکلی که برای آن عمل می­‌کنند متفاوت می‌­باشد. به دنبال خونریزی ناشی از جراحی، کم خونی در این افراد شایع است و از هر 100 بیمار 90 نفر را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

آزمایش کم خونی قبل از عمل بینی

کم خونی چه عوارضی در بیماران جراحی دارد؟

کم خونی ممکن است علائمی از جمله موارد زیر را داشته باشد:

• ضعف
  • پوست رنگپریده
  • درد قفسه سینه
  • تحریک پذیری
  • بی حسی یا سردی در دست و پای شما
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع
  • هوس خوردن یخ (ممکن است نشانه کمبود آهن باشد)

علائم معمولا وقتی کم خونی متوسط ​​تا شدید ایجاد می­‌شود و ممکن است بر اساس علت کم خونی متفاوت باشد. کم خونی بسیار شدید ممکن است باعث آسیب رساندن به اندام و همچنین مرگ شود. بیمارانی که در زمان جراحی دچار کم خونی هستند، عوارض بیشتری از جمله خطر ابتلا به عفونت، نیاز طولانی‌تر به کمک تنفس با دستگاه و میزان مرگ و میر بیشتر از افرادی که پس از دچار کم خونی نمی­‌شوند، دارند.

کم خونی شدید همراه با جراحی اغلب با تزریق خون درمان می­‌شود، که ممکن است زندگی فرد را نجات دهد، اما عوارض احتمالی مرتبط با تزریق خون وجود دارد. در جراحی‌هایی که باعث از دست دادن خون زیادی می‌شوند، احتمال نیاز به تزریق خون افزایش می‌­یابد. احتمال نیاز به تزریق خون نیز در بیمارانی که کم خون هستند قبل از انجام عمل جراحی افزایش می‌­یابد.

بیمارانی که در زمان عمل جراحی خون به آن‌ها تزریق می­‌شود نسبت به افرادی که نیازی به تزریق ندارند، عوارض و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ و میر بالاتری دارند. مطالعات نشان داده است که بیماران مبتلا به کم خونی که نیاز به جراحی دارند و کم خونی آن‌ها قبل از عمل مورد ارزیابی و درمان قرار می­‌گیرد، شانس کمتری برای نیاز به تزریق خون دارند. درمان کم خونی از قبل، کمک می­‌کند تا عمل بهتری را پیش رو داشته باشید.

برخی از بیماری‌های قلبی مانند آریتمی، مشکلی برای جراحی ایجاد نمی‌­کنند. سایر شرایط جدی‌تر ممکن است جراحی را به عمل بد تبدیل کند. بنابراین بهتر است از قبل با دکتر خود درباره مشکلاتی که دارید صحبت کنید.

رقیق کننده خون

برخی افراد ممکن است مشکل رقیق بودن خون را داشته باشند. بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می­‌کنند، باید برای تجویز موقت داروهای خود برای جراحی با پزشک تجویز کننده خود مشورت کنند. حتما در مورد داروهای رقیق کننده خون با دکتر خود صحبت کنید.

جلوگیری از کم خونی

بسیاری از انواع کم خونی قابل پیشگیری نیستند. با این حال، مصرف آهن تا حدودی ممکن است به این مشکل کمک کند. کم خونی می‌­تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد که می‌­توان با مصرف میوه‌جات یا قرص‌های ویتامین آن را جبران کرد.

غذاهای غنی از آهن و ویتامین B1  اغلب می‌­تواند راه حل خوبی باشد.

در صورت داشتن عمل جراحی با وجود کم خونی چه باید کرد؟

در قدم اول باید با پزشک خود درباره شرایطی که دارید، مشورت کنید. ببینید که می‌­توانید قبل از عمل تعداد هموگلوبین‌های خود را بازیابی کنید یا خیر.

درمان کم خونی

داروهای تحریک کننده تولید گلبول‌های قرمز خون برای درمان کم خونی قبل از جراحی تأیید شده و ثابت شده است که در بیماران مبتلا به کم خونی که جراحی آن‌ها باعث از دست دادن مقدار زیادی خون می­‌شود، تزریق خون را کاهش می­‌دهد. این داروها چند هفته قبل از عمل تجویز می‌­شوند بنابراین شناسایی، ارزیابی و درمان کم خونی در اسرع وقت در زمان برنامه‌ریزی جراحی بسیار مهم است. پزشک شما همچنین ممکن است درمان‌های دیگری را بر اساس آنچه باعث کم خونی شما می­‌شود، انجام دهد.

مصرف قرص آهن

حتما قبل از مصرف قرص آهن با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است دچار مشکل زیادی آهن باشید و با مصرف این قرص‌ها به مشکلات خود اضافه کنید.