جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی چیست؟

_

انحراف بینی مساله‌ای است که بسیار شایع بوده و بر روی کیفیت زندگی افراد می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. افرادی که دچار انحراف بینی هستند به درستی نمی‌توانند نفس بکشند و این عارضه به دلیل نامتقارن بودن تیغه بینی به یک سمت رخ می‌دهد. تیغه باید کاملا صاف و بدون هرگونه انحراف به طرفین باشد.
به طور کلی انحراف بینی در میزان کم مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما هنگامی انحراف بینی شدید باشد موجب بسته شدن راه هوایی یک سمت می‌شود. بسته شدن راه هوایی یک سمت بینی منجر به سختی در هنگام نفس کشیدن می‌شود و حتی ممکن است منجر به خشک شدن جریان هوا در بینی شود که این امر موجب خون‌ریزی بینی و پوسته پوسته شدن می‌شود.

تیغه بینی

_

میان دو سوراخ بینی، تیغه بینی وجود داشته که وظیفه جداسازی دو نیمه از یکدیگر را دارد. علاوه بر زیبایی، حضور تیغه در بینی باعث خواهد شد در صورتی که میکروب و عفونت‌ها وارد یک قسمت از بینی شود در همان سمت باقی مانده و به سمت دیگر انتقال پیدا نکند. علاوه بر دلیل فوق، اگر سوراخ بینی از حدی خاص بزرگ‌تر باشد هوای وارد شده در آن جا گردش پیدا نخواهد کرد و باعث می‌شود تا تنفس فرد دچار مشکل شود.

تنفس همراه صدا در خواب

_

تنفس صدادار در خواب بیشتر در کودکان و نوزادان شایع می‌باشد. کودکان و یا نوزادانی که دچار انحراف بینی می‌باشند و یا دچار تورم بافت بینی می‌باشند هنگام خواب به صورت صدادار تنفس می‌کنند.

خونریزی

_

یکی از دلایل خون‌ریزی بینی به صورت مداوم، می‌تواند انحراف بینی و پوسته پوسته شدن آن باشد که بر اثر خشک شدن جریان هوا در بینی رخ می‌دهد.

خواب یک طرفه

_

برخی افراد ترجیح می‌دهند به یک سمت خوابیده و زمانی که به سمت مشخص می‌خوابند، راحت‌تر نفس می‌کشند. این افراد احتمالا دچار انحراف بینی یک‌طرفه می‌باشند و از سمت سوراخی که بینی آزادتر می‌باشد راحت‌تر تنفس می‌کنند.

گرفتگی یک یا هر دو سوراخ بینی

_

گرفتگی سوراخ بینی امری است که برای هر فردی می‌تواند آزاردهنده و رنج‌آور باشد. بینی که دچار گرفتگی می‌شود تنفس فرد را دشوار می‌سازد. زمانی که فرد دچار سرماخوردگی شود و یا آلرژی داشته باشد میزان گرفتگی بیشتر می‌شود و فرد بیشتر رنج می‌کشد.

درد صورت

_

بحث‌های متفاوتی در مورد علل احتمالی درد صورت وجود دارد که این درد ممکن است با انحراف شدید بینی در ارتباط باشد. انحراف شدیدی که دیواره داخل بینی را تحت تاثیر قرار دهد موجب درد شده و دقیقا درد در همان سمتی که انحراف دارد حس می‌شود.

موارد ذکر شده مشکلات شایعی می‌باشد که در صورت بروز افراد ممکن است به آن دچار شوند. علائم و نشانه‌هایی نظیر عدم تقارن، احساس فشار و گرفتگی در مجرای تنفسی، ترشحات پشت حلق، عفونت‌های سینوسی، نداشتن تقارن، سردرد، خشکی دهان که به علت تنفس دهانی صورت می‌گیرد، کج بودن و عدم زیبایی بینی نیز می‌تواند از جمله نشانه‌های انحراف بینی باشد.

علل بروز انحراف بینی

_
  • ضرباتی که در هنگام تصادف، ورزش و ... ایجاد می‌شود.
  • فشارهایی که به جنین در رحم و نیز هنگام زایمان وارد می‌شود.
انحراف بینی
  • تغییراتی که در دوران رشد و بلوغ فرد ایجاد می‌شود.
  • ضربه در دوران کودکی و نوجوانی که موجب کج شدن بینی فرد شود.

علل بروز انحراف بینی

_

فرد ممکن است به دلیل سختی در تنفس، صدادار بودن تنفس در هنگام خواب و یا خون‌ریزی به دکتر و متخصص مراجعه نماید. برخی افراد ممکن است از موضوع انحراف بینی خود آگاه بوده و با علم و آگاهی مراجعه نمایند و برخی دیگر ممکن است اطلاعی در این مورد نداشته باشند. در هرصورت در مرحله اول و قدم اول نیاز است تا فرد توسط دکتر متخصص و پزشک معالج معاینه گردد تا مشکلات احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که سابقه عمل جراحی داشته‌اید و یا بیماری خاصی دارید باید به پزشک معالج خود اطلاع داده و او را از این مساله آگاه سازید.
پزشک معالج و متخصص پس از معاینه فرد، در صورت نیاز سی تی اسکن برای فرد نوشته و عکس سی تی اسکن از بینی می‌خواهد تا بتواند به صورت دقیق‌تر نظر خود را بگوید. که در این حالت در صورت نیاز دستور عمل جراحی صادر می‌کند.
ممکن است انحرافاتی در بینی وجود داشته باشد که نیاز به عمل جراحی نداشته باشد. پزشک با توجه به علم و تجربه خود انحرافاتی که نیاز به جراحی داشته باشد را به شخص مراجعه‌کننده اطلاع می‌دهد.
بعد از انجام مراحل فوق، فرد باید آندوسکوپی بینی و سینوس انجام دهد تا در نهایت آماده انجام عمل جراحی شده و با وقت قبلی پزشک معالج در مراکز معتبر و تخصصی اقدام به جراحی انحراف بینی وی می‌کند.

درمان انحراف بینی

_

در اکثر مواقع راه‌حل نهایی برای برطرف کردن انحراف بینی، جراحی بینی می‌باشد. جراحی انحراف بینی خطر خاصی برای فرد نداشته و تنها موردی که ممکن است فرد را تهدید کند اثرات بیهوشی می‌باشد که در سال‌های اخیر این موضوع تا حد زیادی حل شده است و متخصصان و جراحان با استفاده از بی حسی‌های موضعی و یا بیهوشی‌های ساده عمل جراحی بینی را انجام می‌دهند.
یکی از مسائلی که جراح متخصص و متخصص بیهوشی مدنظر قرار می‌دهد سن مراجعه کننده می‌باشد. همچنین مشکلات حاد تنفسی، داروهای مصرفی و سابقه بیماری‌های خاص از آیتم‌های مهم در عمل جراحی می‌باشد.
اولین مرحله قبل از انجام عمل انحراف بینی، درمان دارویی می‌باشد. درصورتی که درمان دارویی موقت نباشد از عمل جراحی با نام سپتوپلاستی جهت درمان انحراف بینی و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود.

عمل جراحی انحراف بینی بدین صورت است که جراح برش کوچکی در بخش سپتوم بینی ایجاد کرده و استخوان یا غضروفی که راه تنفس را دشوار ساخته برش داده و برمی‌دارد. البته عمل سپتوپلاستی گاهی برای بهبود و داشتن ظاهری زیبا انجام می‌شود که به آن سپتورینوپلاستی می‌گویند.
اگر متخصص بیهوشی دستور بیهوشی بیمار را صادر کند، عمل به صورت بیهوشی عمومی صورت می‌پذیرد که معمولا یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد. این میزان زمان بستگی به میزان انحراف بینی فرد دارد. عمل جراحی انحراف بینی اگر صرفا به علت برطرف کردن انحراف بینی باشد، خون‌ریزی کم می‌باشد. اما اگر هدف از انجام جراحی علاوه بر انحراف بینی، زیبایی نیز باشد خون‌ریزی بیشتر می‌شود که معمولا خون‌ریزی و تورم تا یک الی دو هفته بعد از عمل ادامه دارد. در مدت زمان بهبودی نیز از یک اسپلینت داخلی برای ثابت نگه داشتن سپتوم استفاده می‌شود.

مراقبت های پس از جراحی انحراف بینی

_
  • هدف از انجام مراقبت بعد از عمل، کاهش خون‌ریزی، ورم و مشکلات ممکن پیش رو می‌باشد. فرد پس از عمل جراحی از انجام فعالیت‌های ورزشی شدید تا حدود دو ماه بعد از جراحی باید اجتناب کند زیرا که ورزش‌هایی نظیر بدن‌سازی، ایروبیک و غیره باعث بالارفتن فشار خون فرد می‌شود که موجب افزایش احتمال خون‌ریزی می‌شود.
  • علاوه بر اجتناب از فعالیت‌های ورزشی، باید فرد مراقب وارد شدن ضربه به بینی خود باشد. وارد شدن ضربه به بینی جراحی شده درد زیادی داشته و حتی ممکن است فرد مجدد احتیاج به عمل جراحی داشته باشد.
  • همچنین در هنگام خواب فرد باید سر خود را بالا نگه داشته و از لباس‌های گشاد و جلو باز استفاده کند. استفاده از لباس‌های گشاد به این دلیل پیشنهاد می‌شود تا پوشیدن و درآوردن لباس راحت‌تر باشد. لباس‌های تنگ هنگام در آوردن و پوشیدن موجب فشار به بینی می‌شود.
  • بهتر است از چرب‌کردن داخل بینی خودداری شود و چیزی داخل بینی فرو نکنید.
  • همچنین مصرف به موقع داروها و زمان دقیق مصرف از مسائل مهم است که می‌تواند به مراحل بهبود فرد کمک کند.
  • بهتر است هنگام خواب به صورت طاق باز خوابیده و از مصرف سیگار و قلیان خودداری شود.
  • در طول روز استفاده از خوراکی‌های نرم و معمولی از روز دوم مجاز می‌باشد. خوردن خوراکی‌های سفت موجب فشار آمدن به محل جراحی و بینی می‌شود، پس بهتر است از خوردن خوراکی سفت خودداری شود.
  • در صورتی که درد داشتید می‌توانید از استامینوفن و یا داروهایی که دکتر تجویز می‌کند، استفاده نمایید.
  • درصورت عطسه کردن با دهان باز عطسه کنید و فراموش نکنید تعویض پانسمان زیر بینی تا چهار روز بعد از جراحی ادامه پیدا می‌کند که باید هنگام تعویض پانسمان از دست کشیدن و مالیدن بینی خودداری شود.

معمولا فرد بعد از جراحی مشکلات خاصی نداشته و با رعایت نکات مراقبت‌‎های بعد از عمل جراحی بعد از گذشت مدتی می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. اما اگر پاسنمان بینی شما هر 10 تا 15 دقیقه نیاز به تعویض داشته باشد و یا با مصرف دارو درد بهبود پیدا نکرد نیاز است تا به دکتر مراجعه نمایید و مشکلات خود را بیان کنید.
خون ریزی شدید بینی، حالت استفراغ، تهوع، اسهال و همچنین کوتاهی نفس از دیگر مواردی است که در صورت ادامه‌دار بودن و عدم بهبود علائم نیاز است تا به دکتر مراجعه شود. انتخاب دکتر متخصص و با تجربه از مواردی است که می‌تواند عمل شما را راحت‌تر کرده و مشکلات و عوارض بعدی عمل را تا حد زیادی کاهش دهد.